Granskning, Guider

Medel mot nagelsvamp annonseras på Facebook – kan bryta mot lagen

19 September 2025  |  |

Ingrid är 58 år och har provat allt mot nagelsvamp – men nu har hon hittat en gel som verkligen hjälper. Så står det i annonserna på Facebook. Men Ingrid är AI-genererad och medlet är inget läkemedel mot nagelsvamp. “Att utlova det här är falsk marknadsföring”, säger hudläkaren Sam Polesie.

Foto: Skärmdump/Facebook/Trustpilot

Tuben ser fin ut och reklamen lovar snabb hjälp mot ett obehagligt problem. Den kostar kring 250 kronor. Ingrid Solberg, som gör reklam för produkten, ler varmt in i kameran.

Från sajten Ozvahem.se.

Problemet är att det saknas vetenskapligt stöd för att produkten faktiskt hjälper mot nagelsvamp.

– Det här preparatet har jag aldrig sett bli utvärderat i en studie. Det västerländska medicinska arvet vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet, och det här är produkter som saknar det, konstaterar Sam Polesie vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Bild på Facebook upplagd 31 augusti.

Produkten påstås innehålla kolloidalt silver, en kritiserad produkt som Källkritikbyrån skrivit om förr, samt oljor och vitaminer.

Undersök avsändaren

Annonserna har kommit från Facebook-sidan Ingrid Solberg de senaste veckorna. De har sett ut så här:

Annons på Facebook i september.

“Ingrid” beskriver sin vånda över en svårhanterad nagelsvamp. Hon påstår sig ha använt tre olika receptbelagda krämer på åtta månader. Först när hon hittat “Healio Nagelgel®” så hade utvecklingen vänt och nu var hennes naglar rosiga och fina igen.

Annonser är kopplade till Facebook-sidor. Går man in på Ingrids sida ser man inte mycket, bortom två AI-genererade bilder. (Så här går du tillväga när du vill undersöka bilder och i synnerhet AI-skapade bilder.)

Om man går in på fliken “Om” och välj “Sidtransparens” så får man veta att sidan skapades 5 augusti. Om en sida sköts från andra länder kommer det att synas här. Du kan också se om en sida bytt namn och vad den i så fall hette tidigare.

Från Facebook-sidans sidtransparens-ruta.

Under sidtransparens-fliken kan du också undersöka annonser som sidan lagt ut. Sidan har inga aktiva annonser just nu, men har haft – och dessa får du se genom att kryssa ur “Aktiva annonser” vid filtren.

Från Facebooks annonsbibliotek.

I den långa listan av annonser ser man att “Ingrid” varit väldigt aktiv under en period i början av september – och allt har handlat om nagelsvamp.

Från Facebooks annonsbibliotek.

För varje annons kan du undersöka:
• geografiskt område som annonsen visades i
• ålderspann på de som annonsen riktade in sig mot
• vilken person eller vilket företag som betalade för annonsen

I det här fallet var visades annonserna i Sverige, till åldersgrupperna 18–65+ och den som betalat för dem är en 29-årig man i Norrköping.

Om man söker på mannen visar det sig att han har ett företag som sysslar med “postorderhandel och detaljhandel på internet med brett sortiment”. Förra året omsatte företaget nära 16 miljoner kronor.

“Sjuksköterskan Eva” i en AI-genererad video från en av Facebook-annonserna i september.

Mannen har även betalat för andra annonser för “Healio Nagelgel®”.

I dem har han laddat upp en ihopdiktad video om “sjuksköterskan Eva” som “vaknade mitt i natten av en skrämmande upplevelse”, nämligen att “hennes tånaglar var gula, förtjockade och hade börjat spricka”. Enligt historien skulle “Eva” ha varit nära att förlora foten.

Figurerna i videon är AI-genererade. I videon påstås även att läkemedelsindustrin försöker stämma försäljaren till konkurs och skulle ha förbjudit produkten från att säljas i butik, vilket “har tvingat Eva att sälja exklusivt online”.

Undersök sajten

Ozvahem.se, sajten som länkas i annonserna, innehåller reklam för produkten. En leende “doktor Carina Åkesson” påstås säga fina saker om produkten och rekommendera den.

Jag är läkare och använder HEALIO i min praktik och rekommenderar den till mina patienter. -Dr. Carina Åkesson

Från sajten Ozvahem.se
Från sajten Ozvahem.se.

Men om man söker på bilden av “Carina” så hittar man originalet på den digitala vårdgivarsidan “Min doktor”.

Från sajten Min doktor.

Samma telefonnummer som finns på Ozvahem.se har tidigare använts av sidan Healio.se, där samma typ av e-handelsupplägg verkar ha använts 2023–2024.

På recensionssajten Trustpilot finns en lång lista på klagomål, där kunder bland annat inte kunnat komma i kontakt med företaget bakom.

Från recensionssajten Trustpilot.

Telefonnumret är inte längre i bruk.

De senaste åren har e-handel blomstrat, i vissa fall med tråkiga konsekvenser för kunder. Ozvahem har inte anmälts till Konsumentverket, men Healio har anmälts sexton gånger. Anmälningarna gällde saker som vilseledande marknadsföring och ångerrätt.

Här hittar du Konsumentverkets sida om de nya e-handelsmetoderna.

Undersök påståendena

I fallet med “Ingrid Solberg” så säljs alltså en gel som ska hjälpa mot nagelsvamp. “Märkbar förbättring inom 24 timmar!”, står det på sajten.

Från sajten Ozvahem.se.

Vi frågade Sam Polesie, överläkare och docent vid verksamheten för hud- och könssjukvård vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, om vad man kan säga om den här sortens påståenden.

– Här finns en marknad av desperata patienter som kämpat länge. Och om nageln inte återfår sitt ursprungliga utseende så kan det finnas de som känner sig missnöjda eller inte lyssnade på. Men en behandling av nagelsvamp ska alltid skötas av hälso- och sjukvårdspersonal, läkare som kan följa upp behandlingens effekt och utesluta alternativa förklaringar.

I ovanliga fall kan tumörer se ut som nagelsvamp, säger Polesie.

Från Facebook-annons 6–8 september.

Det står i annonsen att man ska se märkbar skillnad på 24 timmar.

– Ja, det är ju helt felaktigt. Det här är absolut inte tillstånd som du ser en snabb effekt på, tvärtom.

Skulle det här som föreslås kunna vara en effektiv behandling?

– Det är väldigt svårt att uppnå resultat med krämer eller geler. Lokala behandlingar har en begränsad effekt. Därför är det framför allt tablettbehandling som rekommenderas om du har utbredd nagelsvamp.

I annonsen skriver “Ingrid” att hon “vägrar ta tabletter”.

Från Facebook-annons 11 september.

Finns det någon fara med att köpa sådana här preparat på nätet?

– Den främsta risken är att du blir av med pengar. Men när du smörjer på oprövade saker på huden så finns det alltid en generell risk att du utvecklar en lokal kontaktallergi.

Polesie ställer sig också frågande till avsändaren och vad man vet om kedjan från produktion i exempelvis Kina tills dess att produkten kommer hit.

Från Facebook-annons i september.

– I Sverige när vi introducerar sånt här så är det läkemedelsföretag som gör riskklassificering. Man gör miljötestning och rigorösa prover. Det befarar jag som forskare att det inte är ombesörjt i det här fallet.

Vad tycker du om att den här sortens annonser sprids i sociala medier?

– Det här är jätteproblematiskt. Dagens AI-genererade content ställer extra höga krav på inte bara konsumenter utan även på vårdgivare att stävja den här typen av pseudovetenskap och bedrägligt beteende.

Från Facebook-annons i september.

Kan bryta mot läkemedelslagen

Produkter för behandling av nagelsvamp – som den här nagelgelen – ska antingen vara godkända som läkemedel i Sverige, eller i vissa fall registrerade som medicintekniska produkter, enligt Läkemedelsverket.

Myndigheten har tidigare förbjudit en liknande produkt, en kräm som skulle “skydda fotens naglar och hud mot svampinfektion”. Motiveringen då var att produkten såldes med påståenden om att den hade egenskaper för att förebygga eller behandla sjukdom hos människor. Den räknades därmed som läkemedel, men var inte godkänd.

Det är inte heller “Healio Nagelgel®”.

Från AI-genererad video i en av annonserna på Facebook i september.

– Vi har inte utrett denna produkt du frågar om nu, men om den inte är godkänd som läkemedel (vilket den inte är) eller registrerad som medicinteknisk produkt, så kan försäljningen bryta mot bestämmelser i läkemedelslagen, säger Martin Burman, tillsynsutredare på Läkemedelsverket.

För konsumenten är risken, förutom pengar i sjön, att de inte får en fungerande behandling mot sina besvär, säger Burman.

– Sociala medier har ett ansvar enligt förordning 2022/2065 (Digital services act) men vi har sett ett stort antal olagliga annonser spridas senaste året.

Källkritikbyrån har sökt Meta, ägarbolag till Facebook, och mannen som driver företaget bakom annonsen.

LÄS MER:
► Dropshipping-företag bakom “älskade familjeföretag i Stockholm”
► Diabetesförbundet utnyttjas för att sälja bluffmedel mot fetma
► Bluffpiller krängs med AI-genererade videor om mord och sprängdåd


Har du tips om saker du vill att vi ska granska så hör av dig!