Granskning

Dropshipping-företag bakom “älskade familjeföretag i Stockholm”

22 December 2023  |  |

Nej, näthandeln Malin Stockholm är inte ett stockholmsbaserat familjeföretag som ska stänga och som därför erbjuder stor rea på kläder. I själva verket tjänar företaget pengar på så kallad dropshipping, och skickar sina produkter från Kina.

Foto: Skärmdump/Facebook/Trustpilot/Malinstockholm.com

Uppdatering 4 september 2024: Liknande annonser sprids just nu på Facebook – läs gärna denna genomgång från i fjol.

Under hösten och i julhandeln har ett företag som kallar sig för Malin Stockholm dykt upp med annonser i sociala medier och lockat med kraftigt rabatterade priser i sin näthandel.

Så här står det i en annons på Facebook i oktober:

Tyvärr måste jag meddela att vårt älskade familjeföretag stänger.

Äventyret att driva mina föräldrars företag har varit en känslomässig berg- och dalbana fylld av otroliga ögonblick. Men idag meddelar vi tyvärr att vi stänger verksamheten.

Som en del av denna övergång erbjuder vi fantastiska erbjudanden på våra kläder med rabatter på upp till 75%. Under de kommande dagarna kommer vi att ägna vår tid åt det som betyder mest: vår familj, särskilt våra bedårande barnbarn i Stockholm.

Utdrag ur annons på Facebook

Annonsen avslutas med att Malin Stockholm säger sig uppskatta “ditt stöd genom åren”. Facebook-sidan Malin Stockholm har dock bara funnits i ett år och har under den tiden ändrat namn två gånger.

Annonserna har ibland haft längre texter med variationer, men huvudbudskapet är att företaget är ett familjeföretag som tvingas lägga ner verksamheten och därför rear ut sina varor.

En av annonserna på Facebook.

På sajten utger sig företaget för att vara Stockholmsbaserat, men i själva verket har Malin Stockholm en adress i Hongkong där företaget egentligen skickar sina produkter ifrån.

Och när varorna sedan kommit fram till beställaren i Sverige har de inte alltid motsvarat vad som utlovades, vare sig i beskrivning eller på bilderna på näthandeln.

Missnöjda kunder

Flera konsumenter som blivit lurade har varnat för företaget i inlägg i sociala medier och på recensionssajter på nätet.

Så här skrev en konsument på en recensionssajt den 18 december:

Tog tid innan varorna kom. Det var inte det värsta utan att det stod att det skulle vara ull men kappan var bomull och polyester. Alltså grundlurad! Beställt inget härifrån.

Omdöme på sajten Trustpilot

En annan konsument skrev så här:

Vill varna! Köp inte av Malin Stockholm. Jättefina kläder på hemsidan, men det man får hem är skitkvalitet. I kontakt med kundtjänst så får man konstiga svar som känns som de skrivs av en chatbot. Jag känner mig rejält lurad. Tyvärr går det inte heller att returnera.

Omdöme på Trustpilot 4 december

Gabriella Bauer från Stockholm lurades på över 600 kronor när hon beställde en jacka från Malin Stockholm i november.

– Jag hade beställt en tjock och varm, vindstoppande jacka som hade kostat 2 600 kronor och som var nedsatt till 660 kronor. Men när den sen kom var det en tunn jacka i filttyg och sydd på enklaste vis, helt annorlunda från bilden och beskrivningen. Den går inte att använda. Jag har lärt mig att aldrig mer köpa något från en annons på Facebook, säger hon.

Så här såg jackan i annonsen ut:

Foto: Skärmdump/Facebook

Och så här såg det plagg ut som Gabriella Bauer fick skickat till sig:

Foto: Privat

Elisabet Hydén från Lomma beställde en docka för cirka 500 kronor till sitt barnbarn utifrån en annons med samma innehåll som Malin Stockholm, men med länk till en annan näthandel, Klara Helsingborg, som utgav sig för att vara baserad i just Helsingborg.

– Jag tänkte ju att jag kunde beställa dockan för att hjälpa det lilla familjeföretaget i Helsingborg som höll på att stänga. Men när jag sedan såg att paketet kom från Kina blev jag förbannad. Jag tog kontakt direkt och de sa att jag kunde skicka tillbaka paketet på egen bekostnad. Det gjorde jag inte. Det blev läropengar helt enkelt, säger hon.

Det har även funnits en lång rad likartade annonser fast med andra namn på avsändaren under hösten – så här såg exempelvis en ut:

Annons på Facebook.

Det här tillvägagångssättet kallas för dropshipping och är enligt Konsumentverket en slags affärsmodell som är ett relativt nytt fenomen inom e-handel i Sverige och som blivit allt vanligare.

– Själva företaget som driver webbsidan är ofta baserat i Storbritannien eller Nederländerna, men beställningen som konsumenten gör på sidan skickas sedan vidare till exempelvis Kina. Där kan beställningen antingen gå till en leverantör eller marknadsplats som sedan kontaktar en tillverkare eller distributör som skickar varan eller så skickas varan direkt från leverantören eller marknadsplatsen, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsumentverket.

Företagen dyker upp – och försvinner

Sedan den 2 november i år har Konsumentverket fått in 42 anmälningar bara mot Malin Stockholm. En anmälan har även inkommit mot Klara Helsingborg. Och fler företag finns.

– Jag har en lista på säkert 50-70 företag som har försvunnit och sedan har jag en annan lista med aktiva företag. De dyker upp under några veckor och sedan försvinner de, för att sedan dyka upp på nytt. Det är inte heller ovanligt att företagen dyker upp igen under ett annat namn, men att man ibland ändå kan hitta det gamla namnet i villkoren när de missat att byta ut det på alla delar av webbplatsen, säger Henric Jonsson.

Annons som låg ut i samband med Black Friday.

Vem eller vilka som ligger bakom företaget Malin Stockholm är oklart. Enligt Henric Jonsson lyfts fenomenet dropshipping fram på nätet fram som lätta sätt att tjäna pengar och med guidande sajter där det också är svårt att veta vilka skyldigheter de har gentemot sina konsumenter.

Många ärenden förblir dessutom svårlösta då företagen ofta försvunnit när ärendet väl tas upp av Konsumentverket.

– Det är vanligt att företaget hänvisar till att konsumenten kan utnyttja ångerrätten och då ska konsumenten stå för returfrakten, men att de inte vill kännas vid att det rör sig om en reklamation när varan inte motsvarar beskrivningen och att konsumenten då inte ska behöva stå för returkostnaden.

Det finns heller inga garantier för att företaget faktiskt kommer återbetala konsumenten om man väljer att betala returkostnaden, som kan ligga på flera hundra kronor om varan är skickad från Kina.

Undersök företaget

Det är svårt att skydda sig mot den här typen av oseriösa aktörer. Ett sätt kan vara att läsa på om företaget och leta efter mer information.

– Man ska dra öronen åt sig om informationen om företaget inte stämmer överens med hur de framställer sig, exempelvis att de använder sig av svenska namn, Sverige eller Stockholm i butiksnamnet, men är baserade i länder som till exempel Storbritannien eller Nederländerna, eftersom vi ser just att det är två länder som är vanliga i dropshipping-sammanhang, säger Henric Jonsson.

Ett annat sätt kan vara att betala med kreditkort. På så sätt kan man som konsument få hjälp från sin kredithållare enligt konsumentkreditlagen, men hur mycket hjälp eller ersättning man kan få skiljer sig från fall till fall.

Här hittar du Konsumentverkets sida om dropshipping.

Undersök sidan och annonsen

För den som sett ett flertal annonser som låter misstänkt likalydande så är ett tips att gå till Facebooks annonsbibliotek och söka på ord från annonsen. Så här ser den sökrutan ut:

Från Facebooks annonsbibliotek.

I fallet med det älskade familjeföretaget så kan man se att de här uttrycken återkommer i en stor mängd annonser.

Sökresultat för sökordet “familjeföretag”.

Du kan även gå in under en Facebook-sidas Om oss-del och leta rätt på fliken “sidtransparens”. Där står det om sidan annonserar för tillfället och du kan klicka dig vidare för att se hur de annonserna ser ut.

Så här ser det till exempel ut på Facebook-sidan Chicstyleboutique som har samma kundmejl som Malin Stockholm och som också använder samma formuleringar om ett “älskat familjeföretag”.

Här hittar du sidtransparens på en Facebook-sida.

Under sidtransparens-delen på Malin Stockholm hittar man att deras sida skapades för ett år sedan och att de då hette “Mftool.vip 61849663”. I maj 2023 bytte de namn till “Nonivas” och först i oktober döptes sidan om till Malin Stockholm.

Facebook-sidans historik.

Till Källkritikbyråns guider:

► Så känner du igen en blufftävling
► Hitta källan till memes och skärmdumpar
► Få märker att fejkade tweets är manipulerade – så här går det till

Här hittar du fler guider om hur du söker på nätet.


Har du tips om saker du vill att vi ska granska så hör av dig!