Granskning
Svajiga rapporter om strandade elbilar i snön
7 December 2021 | Åsa Larsson |
Många elbilar fick slut på el och fick överges i köerna på E6:an under snöovädret, sas det först. Sedan dök det upp motbilder.

Det var inte bara rörigt på vägarna under förra veckans kraftiga snöoväder i västra och södra Sverige – det var rörigt i medier och i flödet på nätet också.
Vi tar det från början. En vägtrafikledare på Trafikverket sa så här i en radiointervju med P4 Göteborg i torsdags:
– Ja, vi kommer ju att få bärga en hel del elbilar från E6:an som har stått här under natten.

Trafikledaren säger i intervjun att han tror att det blivit en hel del övergivna elbilar.
– Så vi kommer att få flytta dem från vägen.
Dessa citat återspeglas i rubriken: Förare övergav sina elbilar på E6 i snöyran: “Får bärga en hel del”.
Uppgifterna kom senare att ifrågasättas – men inte förrän de galopperat ett par varv runt internet.

Länken till P4-inslaget spreds som en löpeld i sociala medier, och har fått över 45 000 interaktioner på Facebook. På P4 Göteborgs Facebook-sida fick inslaget över 1 300 kommentarer.
Men det var ännu mer fart i gruppen Bränsleupproret där moderatorerna till slut gick in och stängde ner kommentarsfältet.
De som är mot elbilar fick vatten på sin kvarn och det kanske vanligaste skämtet var att “elbilar är här för att stanna”.

Uppgifterna om elbilarna som bärgats fick spridning även i andra medier och på sajten Samhällsnytt, tidigare Avpixlat.
I en artikel i Samhällsnytt står formuleringen att “många elbilar fick ge upp” och man hävdar att dess ägare fick gå till fots. Det står inte var uppgifterna om de vandrande elbilsförarna kommer ifrån.
P4 Göteborgs artikel landade mitt i en polariserad energidebatt. “Som man sår får man skörda”, nu kommer “skörden”, skriver en elbilsskeptisk person på Facebook.
Andra invänder. “En fossil bil kan få soppatorsk också”, säger en. Det spekuleras i vägtrafikledarens motiv. “Det var Fossilverket, AKA Trafikverket, som var i farten”, kan man läsa på Twitter.
Trafikledaren gick till slut in i Facebook-gruppen Elbil och laddhybridbil i Sverige och skrev:
Då min intervju i P4 verkar ha skapat ett helt orimligt drev lägger jag en kommentar här som kanske kan ge er ro.
Delar av inlägget i Facebook-gruppen Elbil och laddhybridbil i Sverige
Radio frågade vad vi gjorde just då. Och det var just det, i intervjun hör man tyvärr inte att jag säger att vi har fått RAPPORTER från platsen om ett stort antal bilar (huvudsakligen elbilar) som övergivits.
Det var en minutbild av ett tolv timmar långt nattpass där 90% gick åt till att försöka hitta fler tungbärgare för att lösa det verkliga problemet, lastbilar som fastnat på en knappt tre mil lång sträcka. Det var ju dock inte så klickbaitigt så det hoppade man över. Att nästan alla lastbilar som stod stilla också hade blankslitna däck var tyvärr det också rätt o-clickbaitigt.
Enligt P4 Göteborg så har kanalen löpande rapporterat om snöovädret och konsekvenserna.
“Personen på Trafikverket har aldrig dementerat sina uppgifter, däremot har han på sociala medier skrivit om ”rapporter” etc, vilket skulle kunna tolkas som ett steg tillbaka från hans sida”, skriver kanalchefen Mats Ottosson till Källkritikbyrån.
P4 Göteborg gjorde i lördags ett uppföljande inslag där de undersökt uppgifterna i sin egen publicering lite närmare och då framträdde en annan bild. Rubriken? Mystiken kring övergivna elbilarna – kan ha varit en enda.

Räddningstjänsten säger till kanalen att de bara behövde hjälpa människor som satt i en urladdad bil en gång under natten. En bärgare som var på plats säger i inslaget att de fick ta hand om cirka 50 bilar och att en mycket liten andel av dem var elbilar:
– Vi hade en eller två på sträckan Torparsjön till Onslamotet. Inte att jag upplevde att det var något problem med elbilar just.
Även den här nyheten delades glatt i sociala medier.

Källkritikbyrån får liknande svar när vi ringer bärgare i området och frågar om strandade elbilar.
– Jag åkte upp och ner längs med E6:an hela natten och jag kan säga att det inte stämmer, säger bärgaren Philip Jonasson på Assistancekåren Kungsbacka/Fjärås till Källkritikbyrån.
Jonasson såg själv inte särskilt många elbilar alls, säger han, men han såg att de blev igensnöade.
– De hade inte på sin värme, så de frös hela natten, men de sparade ju batterier för att kunna köra därifrån. Det var ingen som inte kunde köra därifrån.
Enligt honom gjordes en elbilsbärgning och den hade inte med snöovädret att göra.

Inte heller andra bärgare märkte av elbilar som ett stort problem.
– Vi hade endast ett fåtal bärgningsuppdrag på E6 söder om Göteborg under de dagarna, varav ingen av dem var en elbil, säger Richard Blomström på Falck till Källkritikbyrån.
Trafikverket har också nyanserat sig.
– Det var lastbilarna som var bekymret. De hade problem att ta sig fram och stod och slirade. Elbilarna orsakade inte stoppen. Men vi har inga uppgifter om hur många elbilar som behövde bärgas och om det var många elbilsförare som fick problem efter så lång tid i kylan, sade Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket, till Aftonbladet på tisdagen.

Men, eftersom snöovädret drabbade hela sydvästra delen av landet så är det svårt att helt slå fast någonting. SVT Nyheter har liksom Källkritikbyrån sökt olika bärgningsfirmor i Halland och skriver:
“Av tre bärningsfirmor som SVT Nyheter varit i kontakt med och som arbetade på E6 i norra Halland under snövädret säger två att de inte upplevde elbilarna som ett stort problem.
Den tredje bärgningsfirman säger däremot att omkring hälften av de bilar de bärgade bort var elbilar, men kan samtidigt inte uppge någon siffra på hur stort antal det motsvarar.”

Det finns fler röster som säger att det faktiskt bärgats elbilar, men som är lite svävande på målet i fråga om hur många.
Till Ekot i Sveriges radio, har till exempel Tobias Levin, stationsägare för bärgningsbolaget Assistancekåren i Helsingborg och Landskrona, uppgett att de bärgat flera elbilar.
Så här låter det i Ekot-inslaget:
På till exempel E6:an orsakade långtradare och personbilar som kört fast milslånga köer, i vilka trafikanter fick sitta i upp till tolv timmar. Och nytt för den här gången var elbilar som inte kunde köra vidare när trafiken väl rullade i gång igen, eftersom till exempel värmare och lamporna slukat batterierna. Och bilarna blev då i stället nya hinder i trafiken.
Tobias Levin följer upp med en diskussion om elbilar som fenomen:
– Det har varit ett nytt bekymmer, eftersom elbilarna ökat så kraftigt de senaste åren.
När Källkritikbyrån ringer upp Tobias Levin för att be honom att berätta mer så har han fullt upp med efterarbetet till veckans oväder.
– Jag har lite dåligt med tid och utrymme för detta.
Men kan du ge ett ungefärlig svar på hur många bara?
– Vi är uppe i ett tiotal, absolut. Alltså under hela veckan. Kylan kom ju redan natten mellan måndag och tisdag. Sen satt ju bilar fast lite överallt, även utanför vårt område. Vi hjälps ju åt i organisationen så vi har varit i Laholm och hämtat både lastbilar och bilar.
Men just den här situationen, att elbilar fått slut på el i köer och sen när de rullat i gång igen, inte kunnat starta och hamnat i vägen, hur många sådana fall har ni haft?
– Det får jag nästan kolla med kollegor, för jag har rent ut sagt skitdålig koll. Vi ligger efter med allt. Det känns inte som att jag kan ge dig riktigt rätt siffror.

Sammantaget: Det är svårt att avgöra exakt hur många elbilar som blev stående i samband med förra veckans oväder, men det mesta tyder på att det inte rört sig om mängder. Vid den drabbade sträckan vid Kungsbacka så verkar det, vad vi kan avgöra, bara ha varit en elbil som bärgades.
Men det finns fortfarande bärgare som säger att de bärgat ett flertal elbilar, även om de exakta omständigheterna är lite oklara.
Skälet till att uppgifter går i sär kan bero på att medier ber bärgare på helt olika geografiska platser att vittna. Det är också otydligt i vissa artiklar om de som intervjuas menar att elbilar varit ett problem vid just det här tillfället i trafikköerna eller om de menar att elbilar har det svårt i kylan rent allmänt.
Det är olyckligt när svajiga uppgifter fortplantar sig i medier, och i det här fallet är det vägtrafikledarens uttalanden till P4 Göteborg som återanvänts.

Även om P4 Göteborg gjorde en granskning av sin första nyhet så framgår det inte i den ursprungliga artikeln att det uppstått oklarheter för den läsare som kommer direkt in i artikeln från sociala medier.
Kanalchefen Mats Ottosson skriver till Källkritikbyrån att uppgiften från vägtrafikledaren aldrig dementerats, men beklagar att uppföljningsartikeln inte syns med en gång när man kommer in i artikeln.
“Ett misstag vi gjort i det här fallet är att inte tillräckligt snabbt relatera samman alla artiklar så att publik som når oss via sociala medier och sök enkelt kunnat få en bredare bild. Det är lärdom vi tar med oss för framtiden.”

Den här granskningen tar inte upp elbilars (eller andra bilars) hållbarhet i kyla. Däremot vill vi påpeka att det är en polariserad politisk debatt kring elbilar och det kan ibland få människor att dela först och tänka sen när de ser ett budskap som de gillar.
Vi avslutar med ett par av Trafikverkets allmänna tips till dig som ska ut och köra på vintern:
• Var utvilad.
• Ta med varma kläder, filtar och snöskyffel.
• Fyll på spolarvätska.
• Anpassa däck och körning efter väglag.
• Se till att bilen är fulltankad eller fulladdad.
• Kontrollera om bilbärgning ingår i din bilförsäkring och se till att alltid ha nummer till bilbärgare till hands.
• Ta med en laddad mobiltelefon, vatten/dryck och ha nödvändiga mediciner tillgängliga om du fastnar i köer.
• Stressa inte, var ute i god tid anpassa hastigheten efter trafikmängd och trafiksituation. Följ väder- och trafikprognoser noga innan du ger dig ut på vägen.
Har du tips om saker du vill att vi ska granska så hör av dig!