Granskning

SL-skylt med avgång till Gran Canaria var reklam från Postkodlotteriet

22 November 2022  |  |

En photoshoppad bild fick stor spridning i sociala medier under gårdagens snöoväder.

Bilden föreställer en tunnelbaneskylt med texten: “Gran Canaria 3 min, ändrad slutstation pga dåligt väder”.

Twitter-inlägg med bilden.

Bilden blev mycket uppskattad på nätet och delades bland annat av tidningen Mitt i Stockholm, inledningsvis utan upplysningen att det rör sig om en manipulerad bild. I kommentarsfältet uppfattar en del det som ett skämt från SL:s sida.

Enligt Roger Magnergård, pressansvarig på Postkodlotteriet, så är bilden skapad för deras reklamkampanj, med start i november, där man kan vinna resecheckar på Ving. Däremot har Postkodlotteriets reklamtext tagits bort från bilden som nu sprids.

– Vem det är som gjort det vet jag inte, men det var ju ganska kul, säger Magnergård.

Reklamkampanjen upplagd i kommentarsfältet av en uppmärksam Mitt i-läsare.

Tidningen Mitt i Stockholm lade ut bilden med texten “Peter delade med sig av den här bilden. Fint initiativ av SL i det tuffa vädret… ?” vid tiotiden på måndagen varpå den fick över tiotusen interaktioner.

Från redigeringshistoriken till Facebook-inlägget.

I nuläget har inlägget över två miljoner visningar på Facebook.

Flera personer i kommentarsfältet påpekade att bilden var reklam och vid 17-tiden på eftermiddagen så ändrade tidningen texten:

“Peter delade med sig av den här bilden. Hade kunnat vara ett fint initiativ av SL i det tuffa vädret… men kanske för bra för att vara sant…?
(Uppmärksamma läsare har sett att det är del av en kampanj från ett Postkodslotteriet, så hatten av till dem för ett roligt budskap en knölig dag i kollektivtrafiken ?)”.

Från Mitt i Stockholms Facebook-inlägg

Bilden har även fått spridning på Twitter och Reddit. En del personer i kommentarsfälten verkar tro att det är någon på SL som skrivit in texten i skylten som ett skämt. “Härlig humor, det behöver vi mer av. Tack SL”, skriver en.

Kommentar från Facebook.

Andra påpekar att det rör sig om en fejkad bild.

Källkritikbyrån frågar Postkodlotteriet om det är de själva som spridit bilden för PR:

– Vår del är att vi fotograferat tunnelbanestationen med skylten och sen har vi photoshoppat in Kanarieöarna och sen har vi lagt in vår text om resecheckar för 21 miljoner. Men sen har någon gjort om bilden och lagt ut den utan den texten, säger pressansvariga Roger Magnergård.

Men denna någon är ingen som är kopplad till er?

– Nej, det är det inte.

Joakim Fransson, chefredaktör på Mitt i, skriver till Källkritikbyrån att man inte visste att bilden hade sitt ursprung hos Postkodlotteriet, men att man från början känt till att det inte var “en riktig SL-bild” och försökt markera det:

“När vi la upp den tyckte vi att vi skickade med en ganska tydlig signal om att det inte var på riktigt. Med en blinksmiley och punkter… vilket också läsare i kommentarsfältet har använt som förklaring när andra läsare har haft invändningar på att bilden är fejkad. Vissa förstod andra inte. Och när vi märkte att folk ändå reagerade på att det var reklam och undrade om vi låtit oss “luras” så förtydligade vi det ännu mer genom att ändra caption på Facebook. Men det är möjligt att vi skulle varit ännu tydligare från början.”

För dig som vill lära dig att söka på bilder hittar du våra guider här!

Att undersöka om ett inlägg på till exempel Facebook redigerats gör du så här:

Öppna inlägget i ett eget webbläsarfönster. Det gör du genom att klicka där datum eller tid anges i ett inlägg i flödet.

Gå till de tre små prickarna i högra hörnet och välj Visa redigeringshistorik. Då kan du se hur och när inlägget ändrats.


Har du tips på saker som du vill att vi ska skriva om så hör av dig!