Granskning

Nej, Facebook-sidan skänker inte bort ett litet hus på hjul

18 May 2023  |  |

Bluffmakare försöker få dig att lämna ifrån dig personuppgifter för att sälja till bland annat svenska storföretag. Just nu lockar en sådana sida med att du kan vinna ett litet hus på hjul.

Foto: Skärmdump/Facebook

14 maj lades en fejkad utlottning ut på Facebook. Bilderna på det som skänks bort – en slags husvagn – är stulna från en annons på försäljningssidan Tiny house.

Facebook-sidan skapades i mars i år och hette då “Parc Astérix FANS”. 14 maj byttes namnet på sidan till “Litet hus” och då publicerades också ett inlägg där man påstår sig ha ett hus på hjul att skänka bort. Det är också det enda som finns på sidan.

Så här står det:

På grund av några mindre bucklor och repor kunde vi inte sälja den på vår hemmamarknad, istället för att göra den som den är, bestämde vi oss för att ge lite glädje genom att ge bort den till någon som delade den och sedan kommenterade (Klar). till den 18 maj. Se till att du gillar vår sida

Blufftävling på Facebook 14 maj

Men sidan tillhör inget svenskt företag utan sköts från Indonesien. De här tre pusselbitarna – när sidan skapades, om den hetat något annat tidigare och var den administreras från – kan du hitta under fliken sidtransparens på en Facebook-sida.

Sidtransparens-fliken för Facebook-sidan “Litet hus”.

Alla som svarar i kommentarsfältet får samma svar, även de som påpekar att det rör sig om en bluff. Så här lyder det svaret:

Hej, du bör alltid slutföra processen först. För att göra detta behöver du bara dela detta inlägg till dina 5 Facebook-grupper och det bör göras omedelbart. TACK. Lycka till. ❤️

Inlägg från bluffmakarna
Kommentarer på Facebook.

Syftet med det är att ge sidan och bluffen större synlighet för andra Facebook-användare. I skrivande stund har “tävlingen” över 5 500 interaktioner.

Bluffkampanjer

Det här rör sig om en sorts bluff som hemsökt Facebook i åratal. Bara under våren har likadana upplägg spridits bland svenska Facebook-användare om matkuponger på mataffärer, lyxiga kaffekokare och bilar.

Så här går det till: Arrangörerna startar en ny sida och påstår sig ha något fint pris eller produkter att skänka bort. Man utnyttjar ofta kända svenska varumärken, som exempelvis Ica eller Clas Ohlson. Formuleringarna är ofta nästan identiska och genom åren har bedragarna lockat med badtunnor, minihus på hjul, elskotrar och köksapparater.

I många fall skriver arrangörerna i kommentarsfältet eller i privata meddelanden till de som kommenterat att de ska registrera sina uppgifter. I andra fall uppmanar de bara användare att sprida tävlingen eller gilla sidan. Syftet? Att få bättre spridning på framtida bedrägeriförsök.

När personer uppmanas att “registrera sig” så hamnar de på sidor som blir allt mindre lika det varumärke som bedragarna för tillfället vill se ut som och man uppmanas skriva upp sig för att få delta i helt andra aktiviteter än den utlottning som det getts sken av.

Som till exempel i fallet med köksapparater från i höstas:

Från en bluff i höstas. Om man zoomar in på det fintilta ser det ut så här…

Förutom risken att du binder upp dig på ett abonnemang som du inte helt uppfattat eller önskat, så finns även möjligheten att ditt telefonnummer blir en värdefull handelsvara.

Personuppgiftshandeln på nätet

I flera av de bluffar som Källkritikbyrån granskat genom åren så har det varit svårt att nå ända fram till avsändaren, eftersom de gömmer sig bakom anonyma sidor. Vi har skildrat vad som kan hända när du registrerar dina personuppgifter på en av de här sajterna – telefonen börjar ringa – och att kriminella ibland sysslar med nätbedrägerier vid sidan av annan brottslig verksamhet.

december rapporterade TV4:s granskande program Kalla fakta om att de upptäckt att stora svenska företag köper och använder personuppgifter som samlats in genom den här sortens blufftävlingar.

Källkritikbyrån har rapporterat om företaget XLwin som ligger bakom “Kulklubben” som används i bluffarna. TV4:s reporter sökte i december upp den ansvarige representanten för Kulklubben i Sverige, och när denna inte svarade så prövade Kalla fakta i stället att låtsas vara intresserade av att köpa personuppgifter. När mannen konfronterades av reportern så lämnade han snabbt platsen.

Bland företagen som köpt personuppgifter på det här sättet fann Kalla fakta bland andra Vattenfall och TV4:s egna systerbolag C More. Även när TV4 uppmärksammade företagen på att personuppgifterna samlats in genom bedrägerier så fortsatte en del av dem ändå.

Och på nätet fortsätter blufftävlingarna. För den som sett dem förut är det ganska enkelt att genomskåda, men många verkar gärna delta i tävlingarna och därmed ge spridning till dem.

Granska sidan

Du upptäcker lättast de här bluffarna genom att ta en titt på sidan som lottar ut eller skänker bort varan. Är det ett känt varumärke? Finns det information om företaget och tävlingen? I de flesta fall skapades sidan samma dag som “tävlingen”.

Granska sidan med hjälp av vår guide och undersök bilderna med våra bildsökningsguider. Här kan du också lära dig känna igen kända grepp som hackare använder sig av:

► LÄS MER: Hackade konton utnyttjas i bedrägerierna på Facebook

Hjälp inte bedragarna

∙ Om du blir kontaktad, ge inte ifrån dig någonting.
∙ Du riskerar att bli av med pengar genom att ge ifrån dig personuppgifter.
∙ Du kan få virus eller annan skadlig programvara om du klickar på okända länkar.
∙ Personuppgifter kan användas av bedragarna för att försöka låtsas vara du.
∙ Utan att du märker det så kan du råka skriva upp dig på dyra abonnemang som är svåra att ta sig ur.
∙ Dina uppgifter kan säljas vidare till företag som vill rikta reklam till dig.
∙ De kan också säljas vidare till andra typer av bedragare.
∙ Du hjälper bedragare genom att sprida deras inlägg, mejl och meddelanden.

LÄS MER:
► Detta händer när du går på bedrägerier på Facebook
► Så ser Facebook-bedragarnas senaste bluffar ut
► Kapade konton används som stödtrupper av bedragare


Har du tips om andra saker du vill att vi ska granska så hör av dig!