Granskning

Nej, Facebook har inte förbjudit färgen svart i annonser

17 June 2020  |  |

Ett svart bälte har lett till spekulationer om huruvida Facebook förbjudit en färg. Foto: Pixabay

En kvinna hävdar i ett blogginlägg 5 juni att Facebook skulle ha förbjudit färgen svart i sina annonser på grund av black lives matter-rörelsen:

“Ännu ett bevis på att saker och ting gått överstyr i kölvattnet av protesterna mot att en svart man dödats av en polis i USA, är att Facebook nu förbjudit ordet ”svart” i annonser, vilket till exempel människor som vill sälja sin svarta bil och ska uppge färg i annonsen blivit varse, eller som i det här fallet när någon ska marknadsföra sin bok och webbkurs som råkar ha ordet svart i titeln.”

Ur blogginlägget “Ordet svart är numera förbjudet i annonser på Facebook”

Bloggaren berättar om en livscoach som skrivit boken “Ta svart bälte i att leva”, som själv skrivit att han varit med om att få sin annons stoppad på Facebook. Så här skrev han på sin egen Facebook-sida:

RASISM? Ärligt, jag har hört och läst mycket om hur vänstertrollen tagit sig in och styr media, hur de sitter och kontrollerar allt som skrivs och stänger av människor kors och tvärs här på FB – men inte trott på allt. Har den sista veckan testat FB-annonser för första gången, först boken och nu min webbkurs, men den annonsen är nu stoppad – den anses tydligen rasistisk – ordet svart finns ju med i annonsen (taget ifrån min boktitel med samma namn)
DETTA ÄR BANNE MIG INTE KLOKT!!

Inlägget på Facebook

Mannen visar upp skärmdumpar från en Facebook-annons för kursen “Ta svart bälte i att leva”. Där framgår det att Facebook krävt att han skulle åtgärda texten i annonsen med hänvisning till Facebooks policy om “personliga attribut”.

De personliga attributen går att läsa mer om på Facebooks sida för annonsörer och de kan vara etniskt ursprung, men också trosuppfattning, sexuell läggning, funktionshinder, sjukdom och ekonomisk status, med mera.

Poängen är att man inte ska kunna göra annonser som riktar sig till exempel till någon med nån viss sjukdom. Eller någon som har det väldigt svårt, kanske sitter i ekonomisk knipa. Vi vill inte ha annonser som riktar in sig på den som är i en utsatt position, säger Lukasz Lindell, kommunikationschef för Facebook i Norden.

Så vad var det i annonsen som bröt mot reglerna?

Nej, det var ingenting. Våra automatiska system feltolkade den och sen blev den godkänd mindre än 24 timmar senare.

Källkritikbyrån har varit i kontakt med mannen som säger att han bestred att hans annons blev nekad, men har inte hört av Facebook sedan dess. Han har dock tagit ner annonsen och minns inte hur lång tid det gick mellan det att annonsen blev stoppad och att han tog ner den själv.

Jag tänker inte betala Facebook för någon annonskostnad, jag har samma bild på min privata Facebook-sida och det räcker. Jag vill inte ha med dem att göra och inte lägga mer pengar på det här, säger han.

Enligt mannen så har han kört Facebook-reklam för sin bok “Ta svart bälte i att leva” i två veckor utan problem och sedan skulle han lägga upp reklam för en webbkurs med samma namn.

Det hann gå ett dygn, sedan blev det stopp.

Han tycker att förklaringen är självklar, att annonsen innehåller ordet svart.

Vi frågar Lukasz Lindell på Facebook om det påståendet.

Är ordet svart förbjudet?

Nej, svart är inte förbjudet. Om det är något rasistiskt eller hatiskt innehåll så finns det så klart regler mot det, men att bara nämna en färg är absolut inte något som är förbjudet, säger han.

Enligt Lindell hanterar Facebook en väldig mängd annonser och inlägg varje dag och använder därför en kombination av teknologi och människor för att granska allt.

Så här i coronatider så har vi viss reducerad arbetsstyrka och förlitar oss lite mer på de automatiska systemen, men det är ingen stor skillnad och det kom ju in en människa och godkände annonsen inom 24 timmar, säger han.

Vi frågar även om hur det kan komma sig att en formulering som gått bra plötsligt blir flaggad av Facebook.

Varje ny annonskampanj, även om den är lik en tidigare, granskas av våra system. Inga system är perfekta, och ibland kan annonser bli nekade felaktigt. Därför har alla annonsörer möjlighet att överklaga våra beslut om de anser att vi gjort fel, och på så sätt få en ny granskning av oss. 

Mannen föreslog att det var för att han blivit anmäld av någon?

Generellt så har inte anmälningar någon påverkan på hur en annons bedöms. Man tittar alltid på regelverket för att se om en annons bryter någon av våra publicerade regler, säger Lukasz Lindell på Facebook.

Blogginlägget “Ordet svart är numera förbjudet i annonser på Facebook” spreds mer än författarens eget Facebook-inlägg. Det har runt 5 000 interaktioner på Facebook och delades bland annat i grupper som #Sverigeärfullt och Katerina Janouch – journalistik och debatt.

De vanligaste kommentarerna är att människor tycker att det hela låter väldigt dumt. “Nu går det för långt! Vad skriver man i annonsen om man ska sälja en svart bil??” frågar sig en person.

Kommentar på Facebook

Men genom att bara går in på Facebooks köp- och säljdel Marketplace och skriva ordet svart så får man fram sida upp och sida ner med sökträffar för svarta föremål.

Marketplace-sökning på ordet svart.

I blogginlägget så finns det ytterligare ett felaktigt påstående. Det står i förbigående att leksakstillverkaren Lego slutat sälja polis-legogubbar till följd av protesterna i USA.

Igår kväll var jag inte ensam om att höja på ögonbrynen när företaget Lego beslutat om att tillgälligt sluta sälja polislego-set.

Ur blogginlägget “Ordet svart är numera förbjudet i annonser på Facebook”

Detta påstående har dementerats av Lego:

Lego har inte slutat sälja polisgubbarna, men däremot har man tillfälligt stoppat marknadsföring i sociala medier och på nätet med hänvisning till oroligheterna i USA.

“Givet de tragiska händelserna i USA de senaste tio dagarna så har vi pausat digital marknadsföring av set med sådant som kan uppfattas som okänsligt under den här perioden”, skriver Lego i ett uttalande till faktagranskaren Snopes 4 juni.

Uppgiften att Lego inte säljer polislego kommer från ett tidigare inlägg på bloggen som i sin tur hänvisar till en artikel i Svenska dagbladet. I den står det om hur olika storföretag donerar stora pengar till black lives matter-rörelsen: “Danska Lego ger 40 miljoner kronor och ber samtidigt handlare att tillfälligt inte sälja Lego-set med poliser”, skriver SvD.

En bild av ett epostmeddelande har cirkulerat på Twitter där Lego uppmanar mottagaren att en rad produkter ska “tas bort från sajter” och upphöra med all marknadsföring med en gång.

Lego har förtydligat att de inte menat att försäljningen skulle upphöra utan att reklam för produkterna skulle stoppas tillfälligt. Företaget har bland annat givit en kommentar till leksakssajten Toybook där de säger så här:

“Vi bad våra affiliate-partners att avhålla sig från att posta legoreklam som en del i vårt beslut att respektera #BlackOutTuesday och pausa innehåll i våra sociala medier-kanaler som en följd av de tragiska händelserna i USA. Vi beklagar om något missförstånd uppstod och kommer att försäkra oss om att vi är tydligare i vår kommunikation i framtiden”.

När Källkritikbyrån hör av sig till bloggaren så skriver hon att hon är förvånad över uppmärksamheten som just det här inlägget fick och att hon nu kommer att ta bort inlägget.

“Facebook får faktiskt skylla sig lite själva. Det finns inget sätt för en vanlig människa att kontakta Facebook om man blir orättvist avstängd, får kommentar borttagen eller som i det här fallet att annonser tagits bort. Det går varken att ringa eller maila det finns inget sätt att kommunicera helt enkelt. Inte undra på att människor blir upprörda”, skriver hon.

Har du tips om andra saker du vill att vi ska granska så hör av dig!


Vill du stödja oss? Vi tror att det finns ett intresse av att främja faktagranskande journalistik i samhället. Så här gör du:

Företag eller organisationer kan till exempel köpa ett sponsorspaket eller adoptera föreläsningar på vår gratislista.

Som privatperson kan du swisha en donation till vårt företagsnummer 123 144 84 30 eller tipsa din chef om att det går att sponsra Källkritikbyrån.

Vill du ha mer information om detta, hör av dig till kontakt@kallkritikbyran.se.