Granskning
Nej, du kan inte vinna en gratis Toyota – det är en bluff
11 February 2023 | Åsa Larsson |
På Facebook sprids just nu bluffar där kopior på bilmärket Toyota Hilux sida ser ut att skänka bort en splitterny bil.

Ett inlägg från början av februari har fått över 5 500 interaktioner. Så här lyder inlägget:
Till vårt 71-årsjubileum bestämde vi oss för att ge bort en ny Toyota Hilux 2023 till 5 lyckliga personer som delade vårt inlägg och skrev “Grattis” före den 17 februari 2023.
Ur bluffinlägget
Och så här ser det ut:

En annan likadan sida har lagt ut en “utlottning” den 10 februari med över 2 200 interaktioner. Om man går in under fliken Sidtranparens så ser man att sidan startades samma dag som tävlingen och att den kontrolleras från Indonesien.

En del personer kommenterar att det är en bluff, men möts av samma standardsvar i kommentarsfältet.

Det finns många nästan identiska sidor som kallar sig Toyota Hilux Fans på Facebook och samma bluffar kan ses på många olika språk. Här är ett exempel på engelska med över 60 000 interaktioner på Facebook:

Bluffkampanjer
Det rör sig om en sorts bluff som hemsökt Facebook i åratal. Arrangörerna startar en ny sida och påstår sig ha något fint pris eller produkter att skänka bort. Man utnyttjar ofta kända svenska varumärken, som exempelvis Ica eller Clas Ohlson. Formuleringarna är ofta nästan identiska och genom åren har bedragarna lockat med badtunnor, minihus på hjul, elskotrar och köksapparater.
Men detta verkar inte de tusentals Facebook-användare som gillar och kommenterar på bluffinläggen från de olika Toyota Hilux-kopiorna känna till. Arrangörerna uppmanar de som svarat i kommentarsfältet att de ska registrera sina uppgifter.
Klicka på den blå knappen ovanför vår profil för att slutföra registreringen och få ditt pris så fort som möjligt och glöm inte! Tack
Svar i kommentarsfältet på bluffsidan
Just nu är länken nedtagen, men vid tidigare tillfällen har man hamnat på sidor som blir allt mindre lika det varumärke som bedragarna för tillfället vill se ut som och man uppmanas skriva upp sig för att få delta i helt andra aktiviteter än den utlottning som det getts sken av.
Som till exempel i fallet med köksapparater från i höstas:


Förutom risken att du binder upp dig på ett abonnemang som du inte helt uppfattat eller önskat, så finns även möjligheten att ditt telefonnummer blir en värdefull handelsvara.
Personuppgiftshandeln på nätet
I flera av de bluffar som Källkritikbyrån granskat genom åren så har det varit svårt att nå ända fram till avsändaren, eftersom de gömmer sig bakom anonyma sidor. Vi har skildrat vad som kan hända när du registrerar dina personuppgifter på en av de här sajterna – telefonen börjar ringa – och att kriminella ibland sysslar med nätbedrägerier vid sidan av annan brottslig verksamhet.
I december rapporterade TV4:s granskande program Kalla fakta om att de upptäckt att stora svenska företag köper och använder personuppgifter som samlats in genom den här sortens blufftävlingar.

Källkritikbyrån har rapporterat om företaget XLwin som ligger bakom “Kulklubben” som används i bluffarna. TV4:s reporter sökte i december upp den ansvarige representanten för Kulklubben i Sverige, och när denna inte svarade så prövade Kalla fakta i stället att låtsas vara intresserade av att köpa personuppgifter. När mannen konfronterades av reportern så lämnade han snabbt platsen.

Bland företagen som köpt personuppgifter på det här sättet fann Kalla fakta bland andra Vattenfall och TV4:s egna systerbolag C More. Även när TV4 uppmärksammade företagen på att personuppgifterna samlats in genom bedrägerier så fortsatte en del av dem ändå.
Och på nätet fortsätter blufftävlingarna. För den som sett dem förut är det ganska enkelt att genomskåda, men många verkar gärna delta i tävlingarna och därmed ge spridning till dem.
Källkritikbyrån har publicerat en guide till hur du själv kan ta reda på om det rör sig om en bluffsida. Här hittar du den!
Hjälp inte bedragarna
∙ Om du blir kontaktad, ge inte ifrån dig någonting.
∙ Du riskerar att bli av med pengar genom att ge ifrån dig personuppgifter.
∙ Du kan få virus eller annan skadlig programvara om du klickar på okända länkar.
∙ Personuppgifter kan användas av bedragarna för att försöka låtsas vara du.
∙ Utan att du märker det så kan du råka skriva upp dig på dyra abonnemang som är svåra att ta sig ur.
∙ Dina uppgifter kan säljas vidare till företag som vill rikta reklam till dig.
∙ De kan också säljas vidare till andra typer av bedragare.
∙ Du hjälper bedragare genom att sprida deras inlägg, mejl och meddelanden.
LÄS MER:
► Detta händer när du går på bedrägerier på Facebook
► Så ser Facebook-bedragarnas senaste bluffar ut
► Kapade konton används som stödtrupper av bedragare
Har du tips om andra saker du vill att vi ska granska så hör av dig!