Granskning

Nätfiske frodas bland tävlingarna på Facebook

31 January 2022  |  |

Bedragare kopierar Facebook-sidor – flera företag drabbade.

I början av december lottade byggföretaget Dejeträ AB ut en verktygsväska. Vinnaren utlystes, blev glad och historien kunde ha tagit slut där. Men i januari så dök en fejkad version av tävlingen upp – med Dejeträs egna bilder och loggor.

Inlägg på Facebook.

“Tävlingen” kom från en Facebook-sida som också var döpt till Dejeträ AB – och det hela rör sig om en välbekant form av bedrägerier.

De senaste åren har bluffmakare startat nya sidor på löpande band och låtsats vara företag som lottar ut fina priser som till exempel husbilar eller badtunnor.

Länkarna i bluffarna leder vidare till uppmaningar att lämna ifrån sig personuppgifter, skriva upp sig på dyra abonnemang eller delta i helt andra tävlingar. Risken är helt enkelt att människor blir av med pengar. Hur detta går till i detalj kan du läsa mer om här och här.

Kommentar på Facebook.

– Det är tråkigt om det drabbar någon av våra kunder, eller någon över huvud taget, med sådana där skojare, säger Mikael Högström, vd på Dejeträ AB.

Som tur är reagerar många med misstänksamhet när den här typen av “erbjudanden” dyker upp. Så här skriver en Facebook-användare:

Vad är detta för lurendrejeri? Ska jag lösa en prenumeration som kostar 60:/vecka för att kunna vinna denna väska??

– Det verkar ha gått bra. Folk är såpass observanta att de inte går på det här, säger Mikael Högström.

Samma öde drabbade nyligen restaurangen Blackstone Steakhouse i Karlstad som utlyste en tävling i mitten av januari. Tävlingsinlägget fick över 1 000 interaktioner på Facebook, men uppmärksammades tyvärr även av bedragare.

Dessa skapade ett bluffinlägg, komplett med stulen bild på en av Blackstone Steakhouse anställda.

Inlägg på Facebook.

– Det är så klart tråkigt om folk blir lurade, säger Blackstone Steakhouse vd Andreas Zetterdahl.

Enligt Zetterdahl har det hänt även vid tidigare tillfällen när företaget utlyst tävlingar att bedragare varit framme, men han har inte hört talas om att någon skulle ha gått på bluffen och blivit av med pengar.

Så här skriver restaurangen på Facebook:

Viktigt meddelande!

Det har kommit till vår kännedom att det cirkulerar ett fakekonto i vårt namn. De kontaktar er gällande vår pågående tävling och ber er klicka på en länk.Vinnaren som utses kommer endast presenteras på våra kanaler och vi kommer personligen att kontakta vinnaren, inget annat gäller!

Vi använder oss endast av våra egna kanaler, så vi ber er hjälpa oss att anmäla detta kontot!

Samma sak har drabbat Ica-butiker runtom i landet:

Så vad ska man göra?

Dubbelkolla avsändaren

Bedragarna utnyttjar kända varumärken genom att skapa bluffsidor som vid en snabb anblick kan se ut som företaget i fråga. I fallet med Dejeträ AB så har bedragaren skrivit sidans namn i ett annat typsnitt än på Dejeträs verkliga Facebook-sida.

I vissa fall syns det tydligt, i andra är det nästan omärkbart. Här ser du sidnamnen intill varandra:

Loggorna lagda bredvid varandra.

Många etablerade företag och varumärken har en blå bock intill namnet, som innebär att de är verifierade av Facebook. Det gäller främst lite större företag som till exempel matvaruskedjor – så här ser till exempel Lidls riktiga sida ut:

Lidls Facebook-sida.

En annan sak man kan märka om man undersöker själva Facebook-sidan är antalet följare. Blackstone Steakhouse Karlstad har runt 3 000 följare och gott om information om företaget, inklusive kontaktuppgifter.

Information på Blackstone Steakhouses Facebook-sida.

Den fejkade Facebook-sidan saknade helt den här typen av uppgifter och använde bilder som de tagit från originalsidan.

Det bedragaren gör är helt enkelt att kila in sig i flödet kring en verklig utlottning. I det läget kan det vara svårt för kunder att avgöra om de kontaktas av bluffmakare – men bara om de inte kontrollerar sidan innan de interagerar med den.

Företagen själva försöker gå ut och varna för bedragarna, men risken är att varningen inte når dem som exponerats för bluffen.

Inlägg på Facebook.

För fler tips om hur du avslöjar bluffar på nätet:

Guide: Så känner du igen en blufftävling

Stegen du ska ta:
•  Kolla om sidan är nystartad.
•  Kolla antalet följare. Är det rimligt att ett stort företag har det här antalet följare?
•  Är det ett känt företag? Finns det en blå bock som visar att det är den verifierade Facebook-sidan till företaget?
•  Sök på företagets namn på plattformen du befinner dig på, till exempel i Facebooks sökfunktion. Om det är en kopia så bör även den riktiga sidan dyka upp.
•  Om företaget eller namnet på sidan är mindre känt så kolla upp det. Finns det kontaktuppgifter? En hemsida? Sök på nätet på information om företaget.
•  För att se när en sida startats, om den ändrat namn och vilka länder som sidan sköts från kan du klicka på rutan “Sidtransparens”:

Sidhistorik för en bluffsida på Facebook.

LÄS MER:
► Bedragare luras med falska Coop-sidor på Facebook
► Detta händer när du går på bedrägerier på Facebook
► Så ser Facebook-bedragarnas senaste bluffar ut
► Kapade konton används som stödtrupper av bedragare


Har du tips om andra saker du vill att vi ska granska så hör av dig!