Granskning
Lockar med kaffebryggare – vill åt dina personuppgifter
11 April 2023 | Åsa Larsson |
Turen har kommit till varumärket Moccamaster att utsättas för bedragare. Lockbetet är en dyr kaffebryggare – om du bara registrerar dina personuppgifter.
På Facebook sprids just nu bluffar där kopior på varumärket Moccamasters sida ser ut att skänka bort kaffebryggare med bara “några repor”. Kaffebryggare av det här märket säljs i nyskick för tusentals kronor.
Ett inlägg som började spridas före påskhelgen har fått över 2 000 interaktioner. Så här lyder inlägget:
Idag ska vi ge en Moccamaster kaffebryggare i present med några repor som bara inte går att sälja. Men allt fungerar fortfarande normalt för personer som kommenterar genom att välja din (favoritfärg).
Ur bluffinlägget
Vinnarna kommer att kontaktas direkt.
Sidan startades samma dag som tävlingen – som också är det enda inlägget på sidan. En del personer försöker varna andra i kommentarsfältet.
Den som söker på Moccamaster Sverige i Facebooks sökfunktion kan se att det startats nästan identiska sidor tidigare. I februari fick ett mycket snarlikt erbjudande över 18 000 interaktioner på Facebook.
Det fick den verkliga Moccamaster Sverige-sidan på Facebook – som har nära en kvarts miljon följare, väl ifyllda detaljer och har funnits som sida sedan 2015 – att varna sina följare:
Hej Moccamaster-vänner!
Inlägg på Facebook 10 februari
Vi upplever tyvärr att det i dessa dagar upprättas falska Moccamaster-profiler, som arrangerar tävlingar på Facebook.
Dessa tävlingar och profiler är INTE Moccamasters. Delta INTE dessa tävlingar.
Just nu är det inga Moccamaster tävlingar på sociala medier. Rapportera gärna dessa falska konton om du ser dom på sociala medier. Tusen tack för hjälpen!
Med Vänlig Hälsning Moccamaster-teamet
Under tiden den här artikeln skrevs hann det dyka upp ytterligare en kopia av Moccamaster Sverige och människor har redan börjat fylla i sina favoritfärger på ytterligare ett bluffinlägg.
Bluffkampanjer
Det rör sig om en sorts bluff som hemsökt Facebook i åratal. Arrangörerna startar en ny sida och påstår sig ha något fint pris eller produkter att skänka bort. Man utnyttjar ofta kända svenska varumärken, som exempelvis Ica eller Clas Ohlson. Formuleringarna är ofta nästan identiska och genom åren har bedragarna lockat med badtunnor, minihus på hjul, elskotrar och köksapparater.
Men detta verkar inte de tusentals svenska Facebook-användare som gillar och kommenterar på bluffinläggen från de olika Moccamaster Sverige-kopiorna känna till. Arrangörerna uppmanar de som svarat i kommentarsfältet att de ska registrera sina uppgifter.
Just nu är länken nedtagen, men vid tidigare tillfällen har man hamnat på sidor som blir allt mindre lika det varumärke som bedragarna för tillfället vill se ut som och man uppmanas skriva upp sig för att få delta i helt andra aktiviteter än den utlottning som det getts sken av.
Som till exempel i fallet med köksapparater från i höstas:
Förutom risken att du binder upp dig på ett abonnemang som du inte helt uppfattat eller önskat, så finns även möjligheten att ditt telefonnummer blir en värdefull handelsvara.
Personuppgiftshandeln på nätet
I flera av de bluffar som Källkritikbyrån granskat genom åren så har det varit svårt att nå ända fram till avsändaren, eftersom de gömmer sig bakom anonyma sidor. Vi har skildrat vad som kan hända när du registrerar dina personuppgifter på en av de här sajterna – telefonen börjar ringa – och att kriminella ibland sysslar med nätbedrägerier vid sidan av annan brottslig verksamhet.
I december rapporterade TV4:s granskande program Kalla fakta om att de upptäckt att stora svenska företag köper och använder personuppgifter som samlats in genom den här sortens blufftävlingar.
Källkritikbyrån har rapporterat om företaget XLwin som ligger bakom “Kulklubben” som används i bluffarna. TV4:s reporter sökte i december upp den ansvarige representanten för Kulklubben i Sverige, och när denna inte svarade så prövade Kalla fakta i stället att låtsas vara intresserade av att köpa personuppgifter. När mannen konfronterades av reportern så lämnade han snabbt platsen.
Bland företagen som köpt personuppgifter på det här sättet fann Kalla fakta bland andra Vattenfall och TV4:s egna systerbolag C More. Även när TV4 uppmärksammade företagen på att personuppgifterna samlats in genom bedrägerier så fortsatte en del av dem ändå.
Och på nätet fortsätter blufftävlingarna. För den som sett dem förut är det ganska enkelt att genomskåda, men många verkar gärna delta i tävlingarna och därmed ge spridning till dem.
Källkritikbyrån har publicerat en guide till hur du själv kan ta reda på om det rör sig om en bluffsida. Här hittar du den!
Hjälp inte bedragarna
∙ Om du blir kontaktad, ge inte ifrån dig någonting.
∙ Du riskerar att bli av med pengar genom att ge ifrån dig personuppgifter.
∙ Du kan få virus eller annan skadlig programvara om du klickar på okända länkar.
∙ Personuppgifter kan användas av bedragarna för att försöka låtsas vara du.
∙ Utan att du märker det så kan du råka skriva upp dig på dyra abonnemang som är svåra att ta sig ur.
∙ Dina uppgifter kan säljas vidare till företag som vill rikta reklam till dig.
∙ De kan också säljas vidare till andra typer av bedragare.
∙ Du hjälper bedragare genom att sprida deras inlägg, mejl och meddelanden.
LÄS MER:
► Detta händer när du går på bedrägerier på Facebook
► Så ser Facebook-bedragarnas senaste bluffar ut
► Kapade konton används som stödtrupper av bedragare
Har du tips om andra saker du vill att vi ska granska så hör av dig!