Granskning

Kedjebrev om “den nya Facebook-regeln” gammalt och fullt av fel

9 June 2020  |  |

Inledningen till kedjebrevet

Ett åtta år gammalt kedjebrevsliknande inlägg cirkulerar just nu på Facebook. Det varnar, på haltande svenska, användare för att Facebook ska ändra sina regler och det påstås att genom att dela budskapet så hindrar man Facebook från att missbruka ens bilder och uppgifter.

Men påståendena i inlägget är gamla och grundlösa – och att kopiera och dela inlägg på det här viset har ingen effekt.

“Jag ger inte Facebook eller några enheter som är kopplade till Facebook tillåtelse att använda mina bilder, information, meddelanden eller inlägg, både tidigare och framtid”, står det bland annat i det långa inlägget som inleds med en vänlig påminnelse om att Facebooks nya regler börjar gälla inom kort. “Glöm inte att imorgon startar den nya Facebook-regeln där de kan använda dina foton. Glöm inte att Deadline är idag!!!”.

För det första, det här är inget nytt. Den “nya Facebook-regeln” som det står om i inlägget handlar i själva verket de uppdateringar i Facebooks användarvillkor som gjordes 2012 och det här kedjebrevet har hängt med sedan dess.

Kommentarer till kedjebrevet på Facebook

För det andra, du kan förhandla bort din upphovsrätt till dina bilder, men det är inte aktuellt i det här fallet. Du har ingått ett avtal med Facebook genom att gå med i nätverket. Ditt förhållande med Facebook beskrivs i användarvillkoren och där står det att du äger rätten till ditt eget innehåll, till exempel bilder.

– Generellt sett är det enligt upphovsrättslagen möjligt att överlåta alla sina ekonomiska rättigheter till en bild genom ett avtal. I dessa fall får man inte ens själv använda sin egen bild. Detta är det dock inte fråga om vad gäller Facebooks användaravtal, säger Malin Edin, förbundsjurist på Svenska fotografers förbund.

– Genom att bli medlem på Facebook tillåter du dem att använda dina bilder på i princip vilket sätt som helst, men deras användning begränsar inte din egen rätt att använda dina egna bilder. Dessutom får Facebook endast använda dina bilder i enlighet med dina sekretessinställningar, vilket betyder att de inte kan publicera en bild du enbart visar för dina Facebook-vänner så att den syns för allmänheten. Facebook “äger” alltså inte dina bilder bara för att du publicerat dem där, vilket är en vanlig missuppfattning, säger hon.

Den andra felaktiga uppfattningen är den påstådda effekten. Att försöka friskriva sig från användarvillkor genom att klistra in ett kopierat budskap är helt enkelt ett slag i luften.

Inlägget har funnits i lite olika varianter över åren, men här är en variant som nu delas:

Snart sommar ❤️Glöm inte att imorgon startar den nya Facebook-regeln där de kan använda dina foton. Glöm inte att Deadline är idag!!! Den kan användas i domstolsfall i rättstvister mot dig. Allt du någonsin publicerat blir offentligt från och med idag – även meddelanden som har tagits bort. Det kostar ingenting för en enkel kopia och klistra in, bättre säker än ledsen.

Jag ger inte Facebook eller några enheter som är kopplade till Facebook tillåtelse att använda mina bilder, information, meddelanden eller inlägg, både tidigare och framtid. Med detta uttalande meddelar jag Facebook att det är strängt förbjudet att avslöja, kopiera, dela ut eller vidta andra åtgärder mot mig baserat på denna profil och / eller dess innehåll. Den. information. Brott mot sekretessen kan straffas enligt lag OBS: Facebook är nu en offentlig enhet. Alla medlemmar måste lägga upp en sån här lapp.

Om du föredrar kan du kopiera och klistra in den här versionen. Om du inte publicerar ett uttalande minst en gång kommer det tyst tillåta användning av dina foton samt informationen i profilstatusuppdateringarna. DELA INTE. Kopiera och klistra in.

Deras nya algoritm väljer samma få personer – ca 25-som kommer att läsa dina inlägg.

Därför:
Håll ner fingret var som helst i det här inlägget så dyker “kopiera” upp. Klicka på “kopiera”. Gå sedan till din sida, starta ett nytt inlägg och lägg fingret var som helst i det tomma fältet. “Klistra in” dyker upp och klickar på klistra in
Detta kommer att kringgå systemet.

Jag ger INTE FACEBOOK tillstånd att dela något av mig., Att jag har satt på deras plats,. Bilder, NURENUPPGIFTER ELLER PAST, PONNUMBEIRS ELLER EMAILS.. Absolut inget kan användas i någon form utan mitt skrivna tillstånd ELLER VERBAL INNEHÅLL.

Kedjebrev på Facebook

Ser du misstänkta kedjebrev så håll utkik efter om det verkar vara översatt från andra språk. Till exempel formuleringar som “bättre säker än ledsen” antyder att det åtminstone i något led översatts från engelska (“better safe than sorry”). Vad “nurenuppgifter” och “ponnumbiers” ska föreställa för språk är oklart, men den delen kan vara tillagd som ett skämt för att skoja med de som inte hejdas av den uppenbart dåliga svenskan. En del personer har delat inlägget men med ett tillägg på slutet som visar att de inte på riktigt tror på det som står.

Vi går igenom det ändå, eftersom det finns de som oroar sig över påståendena i inlägget. Det här är en mix av flera olika kedjebrev på Facebook. Det består till största del av påståendena som spreds kring 2012 i samband med Facebooks förtydligande av sina användarvillkor, och det finns även med ett kort inslag av det falska påståendet att Facebooks algoritmer bara visar 25 av dina vänner. Vi upprepar, det stämmer inte.

Men till huvudbudskapet: 2014 skrev Viralgranskaren på tidningen Metro om kedjebrevet som då delades där det bland annat stod: “”I samband med de nya Facebookriktlinjerna förklarar jag härmed att min upphovsrätt finns på alla mina personuppgifter, illustrationer, serier, målningar, professionella bilder och videor , etc”. Påståendet var att om du lade in ett “uttalande” så var du säker, men på samma sätt som i dag så fungerar vare sig Facebooks användarvillkor eller upphovsrätten på det sättet.

Faktagranskartjänsten Snopes i USA uppmärksammade kedjebrevet 2012 och det låter väldigt likt det som sprids just nu av svenska användare. Känner du igen till exempel de här formuleringarna?

Deadline tomorrow !!! Everything you’ve ever posted becomes public from tomorrow. Even messages that have been deleted or the photos not allowed. It costs nothing for a simple copy and paste, better safe than sorry.

Utdrag ur inlägg på Facebook från 2012

Även andra strofer känns också igen, men Instagram och Facebook har bytts ut.

NOTE: Instagram is now a public entity. All members must post a note like this. If you prefer, you can copy and paste this version. If you do not publish a statement at least once it will be tacitly allowing the use of your photos, as well as the information contained in the profile status updates.

Utdrag ur inlägg på Facebook från 2012

Facebook gick ut och bemötte ryktena 2012:

There is a rumor circulating that Facebook is making a change related to ownership of users' information or the content…

Publicerat av Facebook and Privacy Måndag 26 november 2012

– Facebook är ett privat företag och de har rätt att ingå vilka avtal de vill och sätta i princip vilka användarvillkor de vill för tillträde till deras plattform. Sen är det fritt upp till konsumenten om de vill gå med på de villkoren, säger Merima Bruncevic, doktor i rättsvetenskap vid Göteborgs universitet.

– Rent rättsligt har dessa meddelanden som skickas runt av användarna liten eller ingen betydelse för avtalet, då förhållandet mellan användaren och Facebook regleras i användarvillkoren som den enskilde har accepterat när de gick med.

Hon påminner om att Facebook inte är något offentligt rum, utan ett vinstdrivande företag.

– Lägg inte ut något på Facebook som du inte är villig att distribuera enligt de villkor du har ingått med Facebook. Om du inte är nöjd med Facebooks användarvillkor, markera genom att lämna plattformen, säger hon.

Vad du gått med på genom att bli Facebook-användare kan du studera här.

Har du tips om andra saker du vill att vi ska granska så hör av dig!


Vill du stödja oss? Vi tror att det finns ett intresse av att främja faktagranskande journalistik i samhället. Så här gör du:

Företag eller organisationer kan till exempel köpa ett sponsorspaket eller adoptera föreläsningar på vår gratislista.

Som privatperson kan du swisha en donation till vårt företagsnummer 123 144 84 30 eller tipsa din chef om att det går att sponsra Källkritikbyrån.

Vill du ha mer information om detta, hör av dig till kontakt@kallkritikbyran.se.