Granskning
Kedjebrev om 25 vänner på Facebook sprids på nytt
15 March 2023 | Åsa Larsson |
Nya versioner av det gamla kedjebrevet om de 25 vännerna på Facebook har tagit fart.
Så här lyder den nuvarande texten:
Min sida har nästan slutat visa mig annat än annonser och notiser. Tack för förslaget att skicka ett Facebook-meddelande. Funkar!! Jag ser inlägg igen från personer jag inte såg längre. Facebooks nya algoritm väljer samma personer – ca 25 – som ser dina inlägg. Sätt fingret någonstans i det här inlägget och klicka på “kopiera”. Gå till din sida där det står “vad gör du” och klicka på klistra in. Detta kommer att sätta igång systemet.
Kedjebrev i mars 2023
Hej nya och gamla vänner!
Kedjebrevet är en nedkokad version av tidigare texter som cirkulerat på Facebook. 2018 skrev Viralgranskaren om 25-personersbrevet – då lät det så här i folks inlägg: ”FB News Feed visar nu bara inlägg från ett fåtal personer, ungefär 25, och upprepade gånger samma, eftersom Facebook har en ny algoritm”.
Även en variant utan de 25 vännerna har spridits på sistone.
Då kör vi igen
Kedjebrev från mars 2023
För att vinna tillbaka vänner i ditt nyhetsflöde och bli av med annonser – Håll fingret var som helst i det här inlägget och klicka på “kopiera”. Gå till din sida där det står “Vad tänker du på” Tryck på fingret var som helst i det tomma fältet. Klicka och klistra in. Detta är en uppgradering av systemet.
Hej nya och gamla vänner!
Det är tråkigt att vi måste göra detta för att döda annonserna och se våra vänner
Låter dumt, men funkar varje gång.
Men att försöka styra sitt Facebook-flöde genom att kopiera och klistra in uppmaningar och sprida till sina vänner funkar inte. Inte heller påståendet att Facebook begränsat nyhetsflöden till 25 vänner är riktigt. Det tillbakavisades för fem år sedan och har inte belagts på något annat sätt.
– Vi rangordnar nyhetsflödet baserat på hur relevant ett inlägg skulle kunna vara för dig, och även om vi gjort några uppdateringar som kan öka mängden inlägg som du ser från dina vänner så är ditt flöde inte begränsat till 25 av dem, sade en talesperson för Facebook till tidningen Washington post 2018.
Det rör sig alltså om ett gammalt rykte som fortsätter att leva sitt eget liv – genom att människor utan att kolla upp påståendet delar det vidare. Kedjebrevet har sitt ursprung i rykten som gick i december 2017 om att Facebook skulle göra förändringar för flödet i appen.
Att justera annonser på Facebook kan du göra själv – med sajtens inställningar. Hur du gör det beskrivs exempelvis på den här sidan på Facebooks hjälpcenter.
Samtidigt har utvecklingen inom AI-teknologin de senaste åren lett till förändringar i flödena på Facebook och Instagram, något som företaget Meta fått kritik för. Det har då handlat om att människor får se inlägg och innehåll från konton som de inte följer.
Sammanfattningsvis: att dela uppmaningar till Facebook är inte ett effektivt sätt att styra vad du ser i ditt flöde – och att sprida vidare påståenden utan att kolla om de stämmer eller till och med kan orsaka skada är en ovana, som man med fördel kan hjälpa andra att bryta. I stället för att bara säga att något är falskt så kan du visa vänner och närstående hur de bäst kan kolla upp saker de ser på nätet!
I den här guiden finns grunderna till hur du själv kan undersöka ett kedjebrev:
► Guide: Så går du snabbast från flödet till källorna
Vi har också sammanställt en lista på de större kedjebreven där du kan läsa om historien bakom varje kedjebrev.
Har du tips på saker som du vill att vi ska skriva om så hör av dig!
Källkritikbyrån samarbetar med Facebook som tredjepartsfaktagranskare och därmed kan du ha sett våra artiklar kopplade till spridda länkar eller bilder på Facebook och Instagram. Vill du veta mer om det samarbetet så läs här och här kan du läsa mer om vår journalistik och arbetssätt!