Granskning
Inlägg om “gröna elektriska sagobilar” fullt av fel
20 October 2021 | Åsa Larsson |
Ett gammalt maskinöversatt inlägg om elbilar på ett fält i Frankrike har fått nytt liv – men påståendena i det stämmer inte.

Bilder på fält av elbilar har spridits under året tillsammans med felaktiga påståenden om att de tagits ur bruk för att batterierna tagit slut. Källkritikbyrån skrev om en sådan bildserie i juli. Så här skrev en svensk spridare då:
Och här en kyrkogård för elbilar i Frankrike.
Förbrukade batterier gör fordonen osäljbara…
Sanningen var att de bilarna stod i utkanterna av staden Hangzhou i Kina. Bakgrunden var en misslyckad bildelningstjänst, inte att batterierna var slut.
I den artikeln uppmärksammade vi även en annan bildserie från Frankrike, med nästan exakt samma historia – och det är de bilderna som nu dykt upp i Facebook-gruppen “Politisk debattgrupp från höger till vänster”.
Inlägget har delats nära 6 000 gånger sedan det publicerades i helgen.
Så här lyder inlägget i sin helhet:
Detta är en soptipp nära Paris, Frankrike med hundratals elektriska bilar.
Inlägg på Facebook 16 oktober
Tänk på det, det här är bara bilar som används av Paris stad och inte personliga fordon.
De har alla samma problem,…. batterilagringcellerna har gått och behöver bytas ut.
Varför byter man inte bara ut dem?
Två anledningar..
För det första kostar batterierna nästan dubbelt vad bilen kostar ny, och för det andra kommer ingen soptipp eller avfallsberedare att göra att batterierna avsätts där.
Så dessa gröna elektriska sagobilar är alla på avsatta underlag medan deras batterier dränerar giftiga ämnen till marken.
Tycker fortfarande att vi ska bli gröna????
Det är maskinöversatt och har granskats många gånger förr, bland annat av amerikanska Snopes och våra danska kollegor Tjekdet.
Bakgrunden: Bildelartjänsten Autolib lanserades 2011 med en flotta på ett par tusen fordon i Frankrike. Som mest hade tjänsten över 100 000 kunder, vilket gjorde att många upplevde att det var svårt att få tag på en bil. Autolib fick lägga ner 2018.
Det stämmer alltså inte att bilarna placerats på fältet för att deras batterier tog slut.

Det stämmer inte heller att elbilar inte går att skrota eller återvinna.
– Nej, det är inte som en del verkar ha fått för sig så att batterier bara dumpas ute i skogen, utan det har varit ekonomiskt gynnsamt att de hamnat någon annanstans, som del i en värdekedja, säger Greger Ledung som är sakkunnig inom batteriforskning på Energimyndigheten.
Materialen har gått tillbaka till exempelvis Kina.
– Eftersom det inte finns så stora volymer än så finns det ganska lite återvinning av litiumjonbatterier i Europa. De större volymerna går till Kina och Sydostasien och går in i återvinningssystem där.
Europa ligger lite efter, noterar Greger Ledung.
– Vi behöver förbereda oss på väldigt stora och ökande volymer. Men det finns redan i dag en beredskap och aktörer som tar hand om fordon.
Han får medhåll av Martina Petranikova, docent inom kemi och kemiteknik på Chalmers, med inriktning mot materialåtervinning.
– Batterier och bilar är gjorda av metaller, varav många är väldigt värdefulla. Men det finns flera återvinningsföretag inom EU. I Sverige finns till exempel Stena Metall och Northvolt, säger hon.
► LÄS MER: Nej, den här videon visar inte en elbil som exploderar
Bilden som målas upp på nätet är att ingen vill ta emot elbilar.
– Det är ett falskt påstående. Det kan aldrig bli så som den här ryktesspridaren påstår att ingen vill ta emot gamla elbilar eftersom biltillverkare och importörer har ett producentansvar, säger Anna Henstedt, miljöansvarig på Bil Sweden, den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Enligt EU:s direktiv om uttjänta bilar (“End of life vehicles directive“) så måste bilproducenter och importörer se till att 95 procent av en bil återvinns.
– Det betyder till exempel att man som bilproducent är skyldig att ha ett rikstäckande nätverk av bildemonterare som tar emot de gamla uttjänta bilarna till noll kostnad för kunden.
Det viktigaste när det gäller elbilar är att bildemonterare får rätt utbildning, något som ännu inte alla fått, enligt Anna Henstedt.
– Vi är fortfarande i en lärofas. Det skrotas än så länge få bilar, men snart kommer bilarna att vara äldre och behöva skrotas i mycket större omfattning. Det är därför vi nu förbereder oss med bland annat en utbildning för bildemonterare.
För den som är osäker så kan man gå in på sidan Bilretur.se för att få reda på var man kan vända sig för att bli av med sin gamla bil och på sidan Elbilsinfo.se finns mer information för till exempel bildemonterare, tipsar Anna Henstedt om.
Påståendet att “batterierna kostar nästan dubbelt vad bilen kostar ny” faller på sin egen orimlighet.
– Per definition så kan inte batteriet vara dyrare än en elbil (förutsatt att batteriet räknas in). Men att batteriet är den enskilt dyraste komponenten är såklart sant, säger Jens Hagman, senior forskare på det statliga forskningsinstitutet Rise (Research Institutes of Sweden).
Om det är en uppställning mellan å ena sidan en gammal elbil som man skulle behöva byta ut batteriet i och ett helt nytt litiumjonbatteri då? Är batteriet då dubbelt så dyrt?
– Det finns kanske något sådant fall, men generellt stämmer det inte, säger Greger Ledung på Energimyndigheten.
► LÄS MER: Så spårar du på nätet
Bilden som målas upp av stora fält av övergivna elbilar får en mängd reaktioner i sociala medier. I kommentarsfältet till just det här inlägget är det dock väldigt många människor som flaggar för att det är falskt. Men det har inte stoppat de nära 6 000 personer som delat det.
I fallet med Autolib så är påståendena att bilarna står och läcker gift obelagda.
– Våra fordon är förvarade enligt reglerna. Brandkåren är informerad, platsen är välorganiserad. Alla batterier är uttagna och kopplingarna isolerade, sade Paul Aouizerate, chef för reservdelsfirman som förvarar bilarna, till den franska sajten Franceinfo i våras.
Det rör sig dessutom om LMP-batterier, så kallade solid state-batterier, vilket är en annan typ av batterier än i till exempel en Tesla.
– Jag kan klart säga att de inte skulle läcka något som är farligt för miljön, säger Jakob Stoustrup, professor vid Aalborgs universitet, till danska Tjekdet.
Och även om det skulle ha rört sig om litiumjonbatterier så hade det dröjt en mansålder innan de läckt, uppskattar professorn.
Så, sammantaget: det är inte en soptipp på bilderna, skälet till att bilarna står där stämmer inte, det har inte presenterats några belägg för att de läcker gift ner i marken, elbilar går att återvinna och det görs också i dag.
Bilderna används upprepade gånger av personer som är kritiska till elbilar och delas friskt, trots att den sanna bakgrunden till bilderna finns en googling bort.
Här hittar du Källkritikbyråns guider till hur man söker på nätet!
Uppdatering 21 oktober: Mannen har nu tagit ner sitt inlägg.
Har du tips om andra saker du vill att vi ska granska så hör av dig!