Granskning
Här är männen bakom “2-minuters hälsokontroller”
29 November 2024 | Åsa Larsson |
På Facebook har erbjudanden om snabba “hälsoundersökningar” dykt upp under året. Vi har gått ihop med de andra nordiska ländernas faktagranskare för att undersöka bedragarna bakom sidorna.
”Kyss mig i röven.” Det är vad den 74-årige John Egtved från Jyderup på Västsjälland har att säga om den bluff han nyligen råkade ut för.
Annonsen på Facebook lockade med en hälsobedömning som påstods kunna ge honom insikt om hans verkliga kroppsliga ålder, om han fyllde i uppgifter om sig själv och svarade på frågor om sin hälsa och sina vanor. Det bästa av allt var att det bara skulle ta två minuter.
Men John Egtved fick aldrig någon hälsokontroll. I stället fick han en dyr räkning och hot om inkasso om han inte betalade.
John Egtved är inte den enda i Norden som tagit testet och därefter mottagit hot om inkasso.
När de danska faktagranskarna Tjekdet upptäckte att bluffen inte var begränsad till Danmark så undersökte de om motsvarande bluffannonser kunde hittas i grannländerna. Detta ledde till ett nordiskt samarbete mellan Tjekdet, Faktisk, Faktabaari och Källkritikbyrån – och den här granskningen.
Konsumentverket i Sverige har fått in 369 rapporter sedan i somras. Inlägg på Facebook och omdömen på Trustpilot visar att ännu fler användare frågar om hjälp för att hantera situationen efter att ha gått i fällan.
Annonserna har cirkulerat på Facebook i flera månader, enligt en undersökning av Facebooks annonsbibliotek.
Bedrägeriet har tidigare beskrivits i danska medier, och på svenska SVT, men vår granskning visar att det rör sig om ett omfattande bedrägeri som sker i flera länder och kan kopplas till en ungersk man. När vi kontaktade mannen stängde han snabbt ned alla hemsidorna.
Så funkar det
Vår research visar att de så kallade “2-minuters hälsobedömningarna” finns på många olika sajter och på flera språk. Genom riktade annonser på Facebook lockas framför allt medelålders och äldre personer till särskilt uppsatta sajter som heter saker som Sundhedstjek.com eller Halsaliv.com.
Vi har identifierat 14 aktiva sajter på sex olika språk – tre danska, fyra svenska, en norsk, två finska, två tyska och två franska.
Sajterna är uppbyggda på samma sätt men anpassade efter respektive land. När man påbörjar hälsobedömningen väljer man kön, ålder, vikt och längd. Innan man kan gå vidare måste användaren klicka i en ruta som med liten text där man informeras om att man godkänner villkoren.
Där står det att tjänsten kostar en viss summa – exempelvis 669 kronor i Danmark, 79,99 euro i Finland eller 899 svenska kronor i Sverige. Texten är så liten att många användare missar den.
Efter att ha svarat på frågor om stress, fysisk aktivitet, mentalt hälsotillstånd, kost, rökning och alkohol samt sömn så får användaren ange sitt namn och sina kontaktuppgifter. Sedan får man en “personlig hälsobedömning” via e-post som innehåller generella texter om hälsa, sömn, kost och fysisk aktivitet. I samma e-post får man också en faktura.
Om man betalar inom tio dagar får man en mindre “rabatt”. Fakturan innehåller en länk där det står “Betala nu”. Den leder till en utländsk betalsida där man anger sina kortuppgifter. Man får inget kvitto.
Hot om inkasso
En av danskarna som blev lurad är John Egtved.
Han berättar att han såg annonsen på Facebook och tänkte att det kunde vara kul att se vad de skrev om hans hälsa. Han fyllde i sina uppgifter och fick veta att han skulle få ett svar inom 14 dagar.
– Men jag granskade det hela lite närmare och skrev till dem att jag inte ville ha det ändå. Men det respekterade de inte, och så skickade de mig en räkning på 669 kronor som jag kunde få rabatt på om jag betalade snabbt, säger han.
Till en början betalade inte John Egtved fakturan, men när han några dagar senare mottog ett mejl med hot om inkasso, tog han fram sitt Mastercard och betalade eftersom han “inte ville hamna i inkasso för 600 kronor”.
Han fick aldrig något kvitto på betalningen, så för att vara säker på att betalningen gått igenom skickade han ännu en betalning. Han fick inget kvitto då heller. Då ringde Egtved till Mastercard, som berättade att de hade stoppat betalningen eftersom det verkade “skumt”.
– Dagen efter ringer Mastercard upp mig igen och säger att de har spärrat mitt kort eftersom de inte vet vilka av mina uppgifter företaget har fått tag på. De berättar också att betalningen går till Ungern, säger John Egtved, som alltså klarade sig undan utan att förlora några pengar.
Koppling till Ungern
På alla hemsidor anges företaget “Belard-Web Kft.” som ägare och leverantör av hälsobedömningarna. I Ungern finns ett företag som heter “Bellard-Web Kft.” – med två “l” i stället för ett. På sajterna anges företagets registreringsnummer, en slags ungersk motsvarighet till organisationsnummer, men ingen av de nummer som anges på sidorna stämmer överens med det nuvarande registreringsnumret för Bellard-Web Kft. Och “Belard-Web Kft.” med ett “l” existerar inte.
Numren leder i stället till andra företag med olika ägare, där flera är under likvidation och vissa av numren är falska. I minst ett fall är företagets ägare död sedan flera år tillbaka.
Beroende på om sajterna är på danska, svenska, norska eller finska anges olika registreringsnummer. I verkligheten är dessa olika varianter av Bellard-Web Kft:s tidigare registreringsnummer. Genom att ändra en siffra i registreringsnumret har bedragarna sett till att man leds till andra företag som inte har något med sajterna att göra.
Vem ligger bakom?
Bellard-Web Kft. är uppenbarligen företaget bakom bedrägeriet. I ungerska företagsregister står en 25-årig ungersk man listad som chef för Bellard-Web Kft. Han tog över företaget 2024 och är kopplad till samma adress som företaget har som huvudkontor. Adressen ligger i utkanten av en liten stad nära Ungerns huvudstad Budapest, och på sociala medier hittar vi flera videor och bilder som visar 25-åringen på och omkring adressen.
Vi hittar också bilder av mannen med skjutvapen.
25-åringen tog över Bellard-Web Kft. den 4 juli 2024. Trots att mannen nu står som ägare kan vi se att Facebook-annonser för hälsobedömningar, som matchar de nuvarande annonserna, började cirkulera redan i januari – alltså innan han tog över företaget.
Annonserna i januari leder till en nu nedstängd hemsida och var aktiva endast i två dagar, från den 18 till 19 januari. De verkar ha varit ett test. Vi känner inte till 25-åringens exakta roll i bedrägeriet. Han kan ha blivit gjord till målvakt för Bellard-Web Kft.
Vi har inte fått någon kommentar från honom.
Fram till 4 juli var företaget skrivet på en annan ungersk man i sena 30-årsåldern. Han och en släkting har drivit företaget Bellardtech Kft., som tidigare haft samma adress som Bellard-Web Kft. Dessutom har 38-åringens telefonnummer varit kopplat till Bellard-Web Kft. i flera år.
Men det mest betydelsefulla är att den här mannen är den person som har betalat för flera av Facebook-annonserna så sent som i november – annonser som leder offren till bland annat danska sajten Sundhedstjek.com. Detta framgår av en granskning av Facebooks annonsbibliotek.
Vi har också hittat flera Linkedin-profiler där både 38-åringens och släktingens namn är kopplade till Bellard-Web Kft. På sociala medier använder mannen ett annat namn, men bilder och relationer avslöjar att det är han.
Vi försöker ringa mannen, men han svarar inte. Därför kontaktade vi honom på sociala medier och kunde se att han mottagit och läst vårt meddelande. Dagen efter vår förfrågan stängdes plötsligt alla sajterna på samtliga språk ner. Syftet med nedstängningen är oklart och nu är sajterna aktiva igen.
Vi har frågat 38-åringen om han vill kommentera sin koppling till Bellard-Web Kft. och sajterna som erbjuder hälsobedömningar, samt varför sidorna tillfälligt togs ner direkt efter vår kontakt. Han har inte svarat på våra frågor.
Råd till drabbade
Konsument Europa rekommenderar att man inte betalar om man blivit lurad av dessa sajter.
– I stället ska du bestrida kravet skriftligen och ta en skärmdump som bevis på att du gjort det, säger Lars Arent, direktör vid Konsument Europa, till Tjekdet.
Svenska Konsumentverket har fått in klagomål och anmälningar om sajterna sedan i juli.
21 november gick man ut med en varning om sajterna. Då hade sammanlagt 369 anmälningar inkommit till Konsumentverket om de två sajterna Halsobedomning och Bedomahalsa. Nära 500 har också hört av sig till Konsumentverkets vägledningstjänst och Konsument Europa under samma period.
Kraven och hoten om inkasso har kommit nästan med en gång i de här fallen.
– Generellt finns det avtalsfrihet kring betalningsvillkor i Sverige. Många är vana vid att man har 30 dagars betalningstid på en faktura, men det här kan man avtal fritt. Man kan ha betaltid på en dag, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsumentverket.
Villkoren och priset står på sajterna, men många av de som klagar säger att de inte uppfattat detta.
– Det finns ett ansvar som konsument att kolla vad man går med på men samtidigt så ska prisinformation vara tydlig och lätt att uppfatta. Då tar man hänsyn till saker som typsnitt och textfärg jämfört med färg på bakgrunden till exempel. Det är ett delat ansvar, företagen är skyldiga att vara tydliga och konsument att vara någorlunda uppmärksam, säger Jonsson till Källkritikbyrån.
För den som inte anser att prisuppgiften var tydlig nog så gäller det att bestrida fakturan.
– Då får du ingen betalningsanmärkning och hamnar inte i något register. Du kan bestrida i alla led, till företaget, till inkassobolaget och även till Kronofogden.
Därefter kan företag gå till domstol för att försöka bevisa att de har rätt att få betalt. Det har hittills inte skett i något av fallen med “hälsokontrollerna”, säger Henric Jonsson.
Här är sajterna
Sverige
Bedomahalsa.com
Halsoutvardering.com
Halsobedomnings.com
Halsaliv.com
Danmark
Sundhedstjek.com
Sundhedsttjek.com
Sundhedsassessor.com
Finland
Terveysarvios.com
Terveysarviointi.com
Norge
Helsevurdering.com
Den här granskningen är ett samarbete genom Nordis, Nordic observatory for digital media and information disorder, ett samarbetsprojekt mellan faktagranskare och forskare i de nordiska länderna. Här hittar du artikeln på engelska på Nordis sajt!
Jonas Bjørnager Fabienke
jbf@tjekdet.dk
Kalle Thue Gregersen
ktg@tjekdet.dk
Åsa Larsson
asa@kallkritikbyran.se