Granskning
Google-formulär lockar med presentkort från storföretag – men det är fejk
17 August 2020 | Åsa Larsson |
Vinn presentkort genom att svara på tre korta frågor! Så drar bluffmakare svenska Facebook-användare till sig.
– I de flesta fall handlar det om att banditerna vill åt ens kort- och kontouppgifter, men det finns även nätbedragare som vill komma åt din dator och låsa filer, för att sedan kräva pengar för att låsa upp igen, säger Marcus Haglund, onlinechef på matkedjan Lidl.
Sedan en tid tillbaka sprids länkar på Facebook som leder till Google-formulär där du påstås kunna besvara några korta frågor och i utbyte vinna priser. Länkarna ser ut att komma från företag som Ikea, Lidl, Ica och Media markt – men det hela rör sig om en bluff.
Så här ser “tävlingarna” ut:
Förr var det vanligare att den här typen av bluffar spreds via mejl eller sms, men nu har även Facebook och Instagram blivit stora kanaler för “tävlingslänkarna”, enligt Lidl.
– Vi har en dialog med Facebook kring denna problematik, hur lätt det egentligen är skapa nya företagssidor under falsk flagg på deras plattformar och starta annonsering (sponsrade inlägg) av falska tävlingar i hopp om att lura människor på olika saker. Vid de tävlingar som vi själva anordnar via sociala medier länkar vi alltid och endast till lidl.se, säger Marcus Haglund på Lidl.
Länkarna har sitt ursprung i bland annat Taiwan och Indonesien. Ett vanligt kännetecken för bluffmakare som inte har svenska som modersmål är att man förlitat sig på översättningstjänster. Det står till exempel fel på “en” och “ett” i texterna och en del meningar är helt enkelt inte begripliga:
“Alla som vill handla i MediaMarkt kan delta. Och låt oss gå: din åsikt är viktig.”
Ur “frågeformuläret”
Även möbeljätten Ikea har drabbats.
– Det är fejk och de utnyttjar vårt varumärke för att lura människor, säger Arvid Stigland på Ikeas pressavdelning.
Här påstås det röra sig om en “kundupplevelseundersökning” som ska belönas med presentkort.
Enligt Arvid Stigland håller Ikea inte i sådana här tävlingar och uppmanar alla kunder att vara uppmärksamma och att aldrig lämna ut kortuppgifter när man är osäker.
– Är man det minsta tveksam så ska man ringa till vår kundservice. En tumregel är att om det låter för bra för att vara sant är det oftast inte det.
Har du tips om saker du vill att vi ska granska så hör av dig!
Vill du stödja oss? Vi tror att det finns ett intresse av att främja faktagranskande journalistik i samhället. Så här gör du:
Företag eller organisationer kan till exempel köpa ett sponsorspaket eller adoptera föreläsningar på vår gratislista.
Som privatperson kan du swisha en donation till vårt företagsnummer 123 144 84 30 eller tipsa din chef om att det går att sponsra Källkritikbyrån.
Vill du ha mer information om detta, hör av dig till kontakt@kallkritikbyran.se.