Granskning
Fejkade utlottningar sprids på Facebook
26 September 2022 | Åsa Larsson |
En vanlig Facebook-bluff sprids just nu – imitationer av varumärkens sidor lägger ut tävlingar för att komma över personuppgifter. Den här gången har turen kommit till Clas Ohlson och Lidl.

Facebook-sidan kallar sig Clas Ohlsons Fans, använder sig av företagets loggor och stil och har lagt ut en uppmaning om att delta i en utlottning av mixrar. Men det handlar om ett bedrägeri.
Så här stod det:
Vi har hundratals Artisan Stand Mixers som vi inte kan sälja på grund av mindre repor. Eftersom den fortfarande är i gott skick, bestämde vi oss för att ge den till alla som gillade den, delade inlägget och skrev “KLAR”Gör det nu för tiden är begränsad, lycka till.
Inlägg på Facebook 24 september

Inlägget hade på två dagar fått över 3 500 interaktioner på Facebook. Människor har svarat – utan att undersöka sidan, som är både nystartad och saknar koppling till Clas Ohlson. Ett par personer i tråden försöker varna övriga.

Som svar från bedragarna får de samma kommentar som skickas ut till alla som försökt delta i utlottningen i tråden:
Tack för din medverkan. För att få en gåva från oss, gilla och dela vårt inlägg till din profil, besök sedan omedelbart vår officiella länk nedan och följ alla instruktionerna. Klicka här: (länk)
Kommentar på Facebook
Den som klickar sig vidare på uppmaning av bedragarna kommer till sidor som allt mindre ser ut som varumärkena som man imiterar.

I den finstilta texten på bluffsajten dyker namnet “Kulklubben” och det står att “varumärkerna inte deltar i och är inte sponsorer till denna tävling”. Man berättar att man köpt in presentkorten “på egen hand”.

Men att ge ifrån sig personuppgifter till anonyma avsändare som låtsas vara kända varumärken är inget som polisen rekommenderar.
Kulklubben har också dykt upp i flera bluffar som Källkritikbyrån skrivit om tidigare. Då riktade sig bedrägerierna mot Coop och Ica.
Clas Ohlson har själva gått ut och varnat för sidan:
VARNING! – Bluffkonto. Vi måste tyvärr varna för ett bluffkonto som sprids just nu som erbjuder gratis Artisan mixers….
Posted by Clas Ohlson Sverige on Sunday, September 25, 2022
Men det är inte alltid som företagen hinner med när de här bluffarna tar fart på nätet.
Ungefär samtidigt har även en liknande blufftävling spridits från ett fejkat Lidl-konto:

Det inlägget skapades under gårdagen och har fått över 5 000 interaktioner sedan dess. Sidan har ingen koppling till matvarukedjan Lidl utan har stulit namn och bilder.
Den här typen av bluffar har spridits i åratal och Källkritikbyrån har publicerat en guide till hur du själv kan ta reda på om det rör sig om en bluffsida. Här hittar du den!
Hjälp inte bedragarna
∙ Om du blir kontaktad, ge inte ifrån dig någonting.
∙ Du riskerar att bli av med pengar genom att ge ifrån dig personuppgifter.
∙ Du kan få virus eller annan skadlig programvara om du klickar på okända länkar.
∙ Personuppgifter kan användas av bedragarna för att försöka låtsas vara du.
∙ Utan att du märker det så kan du råka skriva upp dig på dyra abonnemang som är svåra att ta sig ur.
∙ Dina uppgifter kan säljas vidare till företag som vill rikta reklam till dig.
∙ De kan också säljas vidare till andra typer av bedragare.
∙ Du hjälper bedragare genom att sprida deras inlägg, mejl och meddelanden.
LÄS MER:
► Detta händer när du går på bedrägerier på Facebook
► Så ser Facebook-bedragarnas senaste bluffar ut
► Kapade konton används som stödtrupper av bedragare
Har du tips om andra saker du vill att vi ska granska så hör av dig!