Granskning
Falska Jysk-konton lockar med gåvor på 10 000 kronor
25 May 2023 | Åsa Larsson |
Om alla “tävlingarna” hade varit verkliga hade Jysk lovat bort över 20 miljoner kronor – men det rör sig om en känd bluff.
En rad helt nystartade Facebook-sidor utger sig för att vara möbelbutiken Jysk och dela ut värdekuponger på 10 000 kronor till hundratals personer.
Så här står det:
Än så länge har ingen hittat antalet ankor på bilden. Det finns inga vinnare än, @JYSK-teamet delar ut 10 000Kr-kuponger för de första 500 personerna. Alla vinnare kommer att kontaktas direkt av laget.
Blufftävling på Facebook 18 maj
Varor kan bytas hos alla våra ombud ??
Många kommenterar att fåglarna i bilden inte är ankor utan änder, men även kommentarer ger ett inlägg skjuts när algoritmen ska avgöra hur intressant det är att visa för fler personer. Detsamma gäller för gilla-tummar och delningar.
De falska tävlingsinläggen har också uppmärksammats av svenska Jysk som skriver:
OBS – Falska tävlingar i omlopp!
JYSK har ingen pågående tävling på social medier just nu. Det har kommit till vår kännedom att det finns falska tävlingar i omlopp. Anmäl gärna kontot, delta inte i tävlingen och lämna inte ifrån dig några personuppgifter.
Bluffkampanjer
Det här är en sorts bluff som hemsökt Facebook i åratal. Bara under våren har likadana upplägg spridits bland svenska Facebook-användare om matkuponger på mataffärer, lyxiga kaffekokare och bilar.
Så här går det till: Arrangörerna startar en ny sida och påstår sig ha något fint pris eller produkter att skänka bort. Man utnyttjar ofta kända svenska varumärken, som exempelvis Ica eller Clas Ohlson. Formuleringarna är ofta nästan identiska och genom åren har bedragarna lockat med badtunnor, minihus på hjul, elskotrar och köksapparater.
I många fall skriver arrangörerna i kommentarsfältet eller i privata meddelanden till de som kommenterat att de ska registrera sina uppgifter. I andra fall uppmanar de bara användare att sprida tävlingen eller gilla sidan. Syftet? Att få bättre spridning på framtida bedrägeriförsök.
När personer uppmanas att “registrera sig” så hamnar de på sidor som blir allt mindre lika det varumärke som bedragarna för tillfället vill se ut som och man uppmanas skriva upp sig för att få delta i helt andra aktiviteter än den utlottning som det getts sken av.
Som till exempel i fallet med köksapparater från i höstas:
Förutom risken att du binder upp dig på ett abonnemang som du inte helt uppfattat eller önskat, så finns även möjligheten att ditt telefonnummer blir en värdefull handelsvara.
Personuppgiftshandeln på nätet
I flera av de bluffar som Källkritikbyrån granskat genom åren så har det varit svårt att nå ända fram till avsändaren, eftersom de gömmer sig bakom anonyma sidor. Vi har skildrat vad som kan hända när du registrerar dina personuppgifter på en av de här sajterna – telefonen börjar ringa – och att kriminella ibland sysslar med nätbedrägerier vid sidan av annan brottslig verksamhet.
I december rapporterade TV4:s granskande program Kalla fakta om att de upptäckt att stora svenska företag köper och använder personuppgifter som samlats in genom den här sortens blufftävlingar.
Källkritikbyrån har rapporterat om företaget XLwin som ligger bakom “Kulklubben” som används i bluffarna. TV4:s reporter sökte i december upp den ansvarige representanten för Kulklubben i Sverige, och när denna inte svarade så prövade Kalla fakta i stället att låtsas vara intresserade av att köpa personuppgifter. När mannen konfronterades av reportern så lämnade han snabbt platsen.
Bland företagen som köpt personuppgifter på det här sättet fann Kalla fakta bland andra Vattenfall och TV4:s egna systerbolag C More. Även när TV4 uppmärksammade företagen på att personuppgifterna samlats in genom bedrägerier så fortsatte en del av dem ändå.
Och på nätet fortsätter blufftävlingarna. För den som sett dem förut är det ganska enkelt att genomskåda, men många verkar gärna delta i tävlingarna och därmed ge spridning till dem.
Granska sidan
Du upptäcker lättast de här bluffarna genom att ta en titt på sidan som lottar ut eller skänker bort varan. Är det ett känt varumärke? Finns det information om företaget och tävlingen? I de flesta fall skapades sidan samma dag som “tävlingen”.
Granska sidan med hjälp av vår guide och undersök bilderna med våra bildsökningsguider. Här kan du också lära dig känna igen kända grepp som hackare använder sig av:
► LÄS MER: Hackade konton utnyttjas i bedrägerierna på Facebook
Hjälp inte bedragarna
∙ Om du blir kontaktad, ge inte ifrån dig någonting.
∙ Du riskerar att bli av med pengar genom att ge ifrån dig personuppgifter.
∙ Du kan få virus eller annan skadlig programvara om du klickar på okända länkar.
∙ Personuppgifter kan användas av bedragarna för att försöka låtsas vara du.
∙ Utan att du märker det så kan du råka skriva upp dig på dyra abonnemang som är svåra att ta sig ur.
∙ Dina uppgifter kan säljas vidare till företag som vill rikta reklam till dig.
∙ De kan också säljas vidare till andra typer av bedragare.
∙ Du hjälper bedragare genom att sprida deras inlägg, mejl och meddelanden.
LÄS MER:
► Detta händer när du går på bedrägerier på Facebook
► Så känner du igen hackarnas metoder
Har du tips om andra saker du vill att vi ska granska så hör av dig!